Matematikläraren Emmas innovationsresa
Emma Holmström är matematiklärare på Domsjöskolan och undervisar i årskurs 1-3. Hon har skapat en matematikprodukt i form av en digital och webbaserad tjänst som går under namnet ”Digga lika med”. Tjänsten, som nyligen lanserats, är tänkt att hjälpa elever att förstå innebörden av likhetstecknet genom en digital visuell balansvåg.
— I klassrummet använder vi oss av olika typer av pedagogiska verktyg och metoder för att alla elever ska få möjlighet att lära, möjlighet att förstå och att kunna ta sig an matematik. Det kan handla om att arbeta praktiskt/konkret, digitalt, muntligt eller skriftligt. För mig är det viktigt att hjälpa mina elever att förstå och känna glädje till matematiken. Att få känna känslan av att lyckas. Jag upplever att det ibland kan vara svårt att förstå innebörden av likhetstecknet och dess betydelse. En balansvåg är en typisk symbol för att visualisera betydelsen av likhetstecknet, men jag kände att jag saknade en digital balansvåg. Därför börjare jag kika på en lösning, säger Emma Holmström.
Emma började sin innovationsresa för cirka fyra år sedan genom stöttning av Anette Bagger, en forskare som Emma samarbetat med i olika projektet under åren. Anette pushade Emma att våga söka medel för att utveckla sin idé och via inkubatorn Bizmaker fick Emma kontakt med Rise, Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner, som trodde på hennes idé och beviljade Emma ett av sina största utvecklingspaket.
— Det känns jätteroligt att dessa inkubatorer trott på min produkt och velat investera tid och engagemang i den. För det är först nu senaste året som idén verkligen tagit form och jag har tillsammans med Rise utvecklat en produkt som vi testat på matematiklärare runt om i landet. Våren 2023 gjorde vi fördjupade tester med goda resultat.
Även eleverna i Emmas klass har varit och är delaktiga med att testa, utveckla och tycka till om produkten.
— Mina elever är mina bästa utvecklare, de får testa och komma med sina inputs och har fått vara med på utvecklingsresan. De tycker det är roligt att hänga med och se att produkten faktiskt utvecklas efter vad de sagt.
Den digitala balansvågen är något som Emma skapar på sin fritid men som hon testar och använder i klassrummet på Domsjöskolan. Tidigare använde hon sin idé genom att skriva och rita på tavlan, samt skapade Emma även en egen digital lösning men som saknade den avgörande funktionen, att vågen skulle kunna tippa för att visa balansen mellan de olika talen.
En rolig kuriosa är att Emma i våras presenterade sin produkt för kungen och drottningen under kungaparets besök i Härnösand.
— Min först tanke när jag fick inbjudan var att säga nej, men jag kunde såklart inte tacka nej. Det känns som en upplevelse man bara är med om en gång i livet. Det var fem minuter tillsammans med kungaparet och de ställde frågor och jag fick berätta om min innovation, så det var spännande och annorlunda, säger Emma.
Emma jobbar som lärare 85 procent samt med matematikutveckling 10 procent, genom att utveckla kommunens matematikplan tillsammans med sina kommunkollegor; Anna Dahlin, Elin Sundström och Cecilia Eriksson. De fem återstående procenten arbetar Emma tillsammans med Örebro Universitet med ett forskningsprojekt som Domsjöskolan är delaktig i.
— Det är fullt upp men jag gillar verkligen det jag gör, säger Emma med ett skratt, och fortsätter;
— Jag har haft och har fortsatt ett väldigt gott stöd från före detta rektor på skolan och även från nuvarande rektorer, vilket gjort denna resa möjlig. Att arbeta med utveckling och se när eleverna lyckas och utvecklas är för mig den största belöningen, jag utvecklar den här tjänsten för deras skull, säger Emma och avslutar med orden;
— Det finns så otroligt många duktiga lärare i vår kommun och jag uppmuntrar verkligen alla som har idéer att våga berätta dessa för andra och ta hjälp av exempelvis Bizmaker.
Text och foto: Örnsköldsviks kommun