Lotteritillstånd
Bra att veta
Ideella föreningar eller registrerade trossamfund som i huvudsak ägnar sig åt allmännyttig verksamhet, kan ansöka om tillstånd att anordna lotteri hos kommunen. Föreningen ska vara öppen för alla och ha behov av inkomster från lotterier. Du får beslut om lotteritillstånd inom 14 dagar från det att du lämnat in din ansökan, förutsatt att din ansökan är fullständigt ifylld.
Alla lotterier i Sverige styrs av spellagen. Ett lotteri kan vara en verksamhet där deltagarna kan få en vinst till ett högre värde än vad var och en av de övriga deltagarna kan få och där möjligheten att vinna helt beror på slumpen.
Det kan vara svårt att avgöra om ett arrangemang är ett lotteri eller en tävling. Huvudregeln är att ett arrangemang som avgörs av ett slumpmoment är ett lotteri. Ett arrangemang som avgörs av ett prestationsmoment, exempelvis skriva en slogan eller svara på kunskapsfrågor, är en tävling.
I vissa fall behövs inte tillstånd för att anordna lotterier, mer information hittar du på Spelinspektionens webbplats.
Föreningsbyrån är tillstånds- och tillsynsmyndighet för lotterier på uppdrag av Spelinspektionen.
Föreningsbyrån kan vid behov hjälpa föreningar att hitta en godkänd lotterikontrollant. Kontakta Föreningsbyrån om du behöver råd eller upplysningar om lotteritillstånd, lotteriredovisningar och spellagen.
Kontakt
Föreningsbyrån
Telefon: 0660-881 12
E-post: foreningsbyran@ornskoldsvik.se
Kontaktcenter: 0660-880 00, 07:30–17:00 helgfria vardagar (15 maj–15 september 07:30–16:15)