Länk till startsidan

Hej! Vi har fem korta frågor om webbplatsen. Det vore snällt om du ville svara på dem. Det underlättar vårt arbete att göra vår webbplats bättre.


Varför besöker du oss? * (obligatorisk)
Varför besöker du oss?




Vem är du? * (obligatorisk)
Vem är du?





Kunde du göra det du hade tänkt på webbplatsen? * (obligatorisk)
Kunde du göra det du hade tänkt på webbplatsen?




Var informationen du fick på webbplatsen bra? * (obligatorisk)
Var informationen du fick på webbplatsen bra?





  • Du är här:
  • Startsida
  • Nyheter
  • Lekfull jojk på Sjölyckans förskola
Barn sitter i ring på golvet och lyssnar till föreställning av två personer, en spelar och en sjunger i samiska kläder.

Den norska artistduon Marit Hætta Øverli och Klemet Anders Buljo besökte Sjölyckans förskola i Högland och bjöd på föreställningen Lekfull jojk.

Lekfull jojk på Sjölyckans förskola

Som del i samiskt förvaltningsområde ska kommunen arbeta för att stärka språk, kultur och identitet hos den nationella minoriteten samer. I dagarna besöker den norska artistduon Marit Hætta Øverli och Klemet Anders Buljo förskolor med sin medskapande föreställning ”Lekfull jojk”.

En av föreställningarna hölls på Sjölyckans förskola i Högland, där femåringar från Sjölyckan och Höglands förskola fick lyssna till berättelsen om Anna och de vilda djuren i sökandet efter norrsken. Genom att jojka kallar Anna, som gestaltades av Maret med gitarrkomp från Klemet Anders, på hjälp från haren, räven, kråkan och vargen. Barnen deltog i föreställningen genom att sjunga med i jojken och även den klassiska barnvisan Björnen sover.

I förskolans uppdrag ingår det att överföra och utveckla kulturarv (värden, traditioner och historia, språk och kunskaper) från nästa generation till nästa. Förskolan ska också se till att olika kulturer synliggörs i utbildningen.

— Vi har inga samiska barn i våra verksamheter men oavsett det har vi en skyldighet att visa på vårt kulturarv för barnen. Denna föreställning ses som en uppstart att kunna arbeta vidare med barnen kring samisk kultur. Pedagogerna utformar tillvägagångssättet i verksamheten, sedan finns det i kommunen SKUOR flerspråkighetsutvecklare kopplade mot förskolan som vi kan använda som bollplank, säger Ulrika Messering, rektor Sjölyckans förskola.

Förskolan i Björna och Hållänget fick även ta del av föreställningen.

Publicerad: