Med bästa utsikt intill Happstafjärden ligger företaget som har närmare 80 anställda.
Även om allt fler kunder ligger utanför landets gränser, så som Australien, USA, Tyskland, England, Irland, Norge och Finland, finns inga planer på att flytta. Däremot har lokalerna precis byggs ut med sikte på ytterligare tillväxt.
– En anledning till vår framgång är just vårt läge. Här är det enkelt och tillgängligt och vi har många leverantörer i vår närhet, säger Per-Olof.
– Vårt ledord är relationer, till kund, leverantör och medarbetare. Tillsammans ska vi vara, och är, starka, säger Eva-Lotta Hallin Wiklund, eftermarknadschef.
Jonsson och Söner grundades i början av 50-talet av Per Johan Jonsson. Inledningsvis med pälshandel men verksamheten tog efter en tid en ny riktning med sikte på entreprenadmaskiner och krossverk.
Under åren har Jonsson och Söner ständigt utvecklats och nischat sig till en marknad med mobila, eldrivna produkter i det tyngre segmentet inom stenkrossning. Användningsområdena är många, som exempelvis vid vägbygge och inom gruvindustrin.
I Sverige är Jonsson och Söner en av de största leverantörerna inom sin genre, och allt fler marknadsandelar tas utomlands.
– Vi har ett brett produktutbud av krossverk och i många fall så kan dessa kompletteras och förändras efter kundens önskemål och behov. Vi är snabbfotade och lyhörda, säger Eva-Lotta.
En anledning till vår framgång är just vårt läge. Här är det enkelt och tillgängligt och vi har många leverantörer i vår närhet.
Sedan 2018 ägs företaget av Metso-koncernen. På så sätt har man kommit in i en större organisation med all dess trygghet och fördelar, inte minst tillgången till internationellt nätverk.
Samtidigt har man fått behålla sitt namn och jobbar vidare i Jonsson-andan. En anda som kännetecknas av närvaro, trivsel, stort engagemang, prestigelöshet och låg personalomsättning.
När kriget i Ukraina bröt ut märktes en ökad försiktighet från kunderna i Skandinavien, vilket medförde att Jonsson och Söner intensifierade bearbetningen av den internationella marknaden.
– Vi växer utomlands och har skrivit avtal med flera distributörer, men vi ser nu också tecken på en positiv vändning på vår hemmamarknad, säger Per-Olof.
Tilltron på framtiden är stor men innebär samtidigt en del utmaningar. En av dem är ländernas varierande regelverk kring byggstandarder, miljökrav och transportregler. Kunderna ställer också höga krav på att kunna förflytta krossverken på ett kostnadseffektivt och miljövänligt sätt. Detta har Jonsson och Söner löst genom att bygga krossverken i moduler så de kan transporteras i delar och sedan på ett enkelt sätt monteras ihop på plats.
Då Jonsson och Söner ständigt växer och utvecklas så är de i behov av nya medarbetare.
– När vi rekryterar går vi mycket på personlighet, men givetvis ska man också ha relevant kompetens. De som jobbar hos oss blir ofta kvar i många år. Det tyder på trivsel, säger Eva-Lotta.