Evenemang och kultur en viktig del av centrumutvecklingen

Mycket händer som positivt påverkar Örnsköldsvik både sett till handel och aktiviteter i centrum – Parkfest, Cityfest, Maker Town-festival, öppningen av Nöjesbolaget och dessutom MoDo Hockeys herrlag i SHL.

– Allt vävs in i helheten med vad du som invånare kan göra efter jobbet och vi vet att kultur, musik, evenemang och även sport har påverkan på inflyttning, berättar näringslivsutvecklare Marlene Jonasson Bolstad.

En aktiv stadskärna och fortsatt stora evenemang, det är en av målsättningarna för framtiden.

En aktiv stadskärna och fortsatt stora evenemang, är en av målsättningarna för framtiden.

Våren och sommaren 2023 innebar bland annat premiär för Maker Town-festivalen, Cityfest med konserter under två dagar, Parkfesten i Stadsträdgården och Nöjesbolagets öppning i centrum.

– Alla vill ha en stadskärna full av liv och ju fler människor som rör sig i staden, desto tryggare känner sig alla. Tittar vi på Parkfesten och Örnsköldsviks Cityfest är det bra för kvällsekonomin, med mycket folk i rörelse i centrum och Nöjesbolagets placering i stadskärnan gynnar alla restauranger. Fler och tätare event betyder en ökad tillströmning av människor till centrum, berättar Jonasson Bolstad och fortsätter:

– Maker Town-festivalen hade dessutom premiär i maj. Festivalen arrangerades av Innovationsbolaget Örnsköldsvik i samarbete med ett stort antal lokala aktörer. Det var jättespännande att följa och den kreativa näringen behöver en skjuts framåt. Något mer udda och ovanliga platser i staden lyftes fram med event kopplade till att besöka exempelvis innergårdar.

Alla vill ha en stadskärna full av liv och ju fler människor som rör sig i staden, desto tryggare känner sig alla.

En annan festlig vårhändelse var när MoDo Hockeys herrlag avancerade till SHL efter finalseger i HockeyAllsvenskan. Såväl dam- som herrlag är nu i de högsta ishockeyserierna, vilket innebär flera positiva synergieffekter för Örnsköldsvik. Högsta ligan drar mer publik till matcherna, vilket kommer att gynna inte minst hotell och restauranger.

– Vi kan bli bättre på att stötta damlaget med publik på matcherna för att öka intresset, men helt klart kommer herrarnas SHL-plats att märkas i den centrumnära verksamheten. Naturligtvis jätteroligt för hela staden!

Ugglan mode & design har funnits på Storgatan i Örnsköldsvik sedan 2019. Anki Berglund äger och driver butiken och säger att hon märker av ökad tillströmning av kunder när det sker större evenemang och tack vare MoDo Hockeys avancemang till SHL.

– Vid större event kan vi märka av det hela veckan. Vi försöker alltid att göra teman i butiken kopplade till det som händer i Örnsköldsvik och vi märker av en ökad köpkraft med fler människor i och omkring stadskärnan. Hockeymatcherna på helgerna, när många sover över på hotell, är även väldigt bra för handeln.

Anki Berglund vill även lyfta Cesams arbete för den lokala handeln och tror att en ökad samverkan samt ett större gemensamt engagemang för Stora Torget är en väg för en fortsatt centrumutveckling.

– Anette Forsberg på Cesam gör ett jättejobb och det är upp till oss handlare att visa ett större gemensamt engagemang där. Sen på sommaren skulle vi kunna nyttja Stora Torget på ett bättre sätt där butikerna gemensamt skulle kunna hålla aktiviteter som modevisningar, quiz eller annat för att få mer liv och rörelse. Vi har ett brett och bra utbud att visa upp.

Visionen med den nya stadsdelen blickar framåt och Jonasson Bolstad tror att om fler bostäder även byggs centralt kommer det i framtiden att innebära en positiv inverkan på centrumutvecklingen.

– Dessutom fortsätter vi att verka för att locka hit stora evenemang och konferenser för att fortsätta den starka utvecklingen som sker nu i hela Örnsköldsvik. Vi ser fram emot flera evenemang redan nu, men kan även lova att det kommer mera framöver.

Evolve symbol

Relationer är nyckeln till framgång

Jonsson och Söner har utvecklats från en småskalig verksamhet till en internationell aktör inom mobila stenkrossverk. Bakom framgången ligger år av hårt arbete, driv och fokus på utveckling. Men framför allt av goda relationer till kunder, medarbetare och leverantörer. Nu läggs nästa växel in. – Vi ska växa, säger Per-Olof Nilsson, företagets vd.

Starkare arbetsmarknadsregion ska få Örnsköldsvik att växa

Örnsköldsviks kommun vill och ska växa. I Grundsundabygden finns stark potential för att nå det målet. Nu pågår ett strategiskt arbete för att stärka den regionen, och där är Umeå universitet en viktig spelare. – Vill man utveckla en hel kommun behöver man se utanför tätorten. Och vi behöver dra lärdomar av andra, liknande platser, säger Dieter Müller, professor i kulturgeografi och vice rektor vid Umeå universitet.

Bjästa och Köpmanholmen förbereds för fortsatt tillväxt

Bjästa och Köpmanholmen har de senaste åren vuxit vad gäller etableringar, då mark i området blivit mer och mer attraktiv för företag. Örnsköldsviks Kommun vill nu ha en beredskap även för framtida utvecklingar och arbetar därför proaktivt i området. – Vi har anskaffat mer mark fr å n privatpersoner för att nya etableringar ska kunna ske, men även för att de befintliga företagen på platsen ska ha möjlighet till expan sion, berättar näringslivsutvecklare Sebastian Arnehed.

Skyttis fylls med ännu fler möjligheter

Utvecklingen av Skyttis friluftsområde pågår med såväl underhåll som nysatsningar. Efter positivt beslut från Arvsfonden om medel för byggandet av skidskytteanläggning är utvecklingen stark för vinteridrotterna. Nya konstgräsmattor är även på plats och hela anläggningen är under utredning och översyn. – Anslaget är brett där mycket utgår från idrottsföreningar, spontanaktiviteter och friluftsliv, men det vore jätteroligt om Skyttis i framtiden skulle betyda mycket för ett levande närområde att känna stolthet kring, berättar Sune Westberg, chef för kultur- och fritidsavdelningen på Örnsköldsviks kommun.