Ännu en rekordsommar för Höga Kustens turismföretagare

2,8 miljoner sköna timmars semestersömn – eller 359 619 kommersiella gästnätter. Så lyder årets nya all time high för juni, juli och augusti i Höga Kusten. I Örnsköldsviks kommun noterades närmare 40 000 resor med M/F Ulvön och M/F Minerva, vilket förstärker skärgårdens plats bland de mest populära besöksmålen.

Ulvöhamn är ett av skärgårdens mest populära besöksmål. På bilden HKD:s vd Mia Karlsson.

Jämfört med 2019, året före pandemin, har antalet nätter på hotell, stugor och vandrarhem under augusti ökat med 39 procent. Ökningen för hela sommarperioden är 21 procent. Siffrorna för campingarnas beläggning kommer i början av 2022.

– Företagens känsla har varit att det varit en bra sommar, säger Mickael Englund på Höga Kusten Turism som ägs av företagare i regionen.

Sifforna kommer från Tillväxtverkets officiella inkvarteringsstatistik. Höga Kustens Destinationsutveckling, som ägs av de fyra Höga Kusten-kommunerna Örnsköldsvik, Kramfors, Härnösand och Sollefteå, gläds i ett pressmeddelande över ännu en rekordsommar.

– För oss som bor här ger en tillväxt inom besöksnäringen bland annat omsättning till näringslivet och kommunerna, ökad sysselsättning samt ett ökat produktutbud, säger HKD:s vd Mia Karlsson.

Evolve symbol

Relationer är nyckeln till framgång

Jonsson och Söner har utvecklats från en småskalig verksamhet till en internationell aktör inom mobila stenkrossverk. Bakom framgången ligger år av hårt arbete, driv och fokus på utveckling. Men framför allt av goda relationer till kunder, medarbetare och leverantörer. Nu läggs nästa växel in. – Vi ska växa, säger Per-Olof Nilsson, företagets vd.

Starkare arbetsmarknadsregion ska få Örnsköldsvik att växa

Örnsköldsviks kommun vill och ska växa. I Grundsundabygden finns stark potential för att nå det målet. Nu pågår ett strategiskt arbete för att stärka den regionen, och där är Umeå universitet en viktig spelare. – Vill man utveckla en hel kommun behöver man se utanför tätorten. Och vi behöver dra lärdomar av andra, liknande platser, säger Dieter Müller, professor i kulturgeografi och vice rektor vid Umeå universitet.

Bjästa och Köpmanholmen förbereds för fortsatt tillväxt

Bjästa och Köpmanholmen har de senaste åren vuxit vad gäller etableringar, då mark i området blivit mer och mer attraktiv för företag. Örnsköldsviks Kommun vill nu ha en beredskap även för framtida utvecklingar och arbetar därför proaktivt i området. – Vi har anskaffat mer mark fr å n privatpersoner för att nya etableringar ska kunna ske, men även för att de befintliga företagen på platsen ska ha möjlighet till expan sion, berättar näringslivsutvecklare Sebastian Arnehed.

Skyttis fylls med ännu fler möjligheter

Utvecklingen av Skyttis friluftsområde pågår med såväl underhåll som nysatsningar. Efter positivt beslut från Arvsfonden om medel för byggandet av skidskytteanläggning är utvecklingen stark för vinteridrotterna. Nya konstgräsmattor är även på plats och hela anläggningen är under utredning och översyn. – Anslaget är brett där mycket utgår från idrottsföreningar, spontanaktiviteter och friluftsliv, men det vore jätteroligt om Skyttis i framtiden skulle betyda mycket för ett levande närområde att känna stolthet kring, berättar Sune Westberg, chef för kultur- och fritidsavdelningen på Örnsköldsviks kommun.