Länk till startsidan

Hej! Vi har fem korta frågor om webbplatsen. Det vore snällt om du ville svara på dem. Det underlättar vårt arbete att göra vår webbplats bättre.


Varför besöker du oss? * (obligatorisk)
Varför besöker du oss?




Vem är du? * (obligatorisk)
Vem är du?





Kunde du göra det du hade tänkt på webbplatsen? * (obligatorisk)
Kunde du göra det du hade tänkt på webbplatsen?




Var informationen du fick på webbplatsen bra? * (obligatorisk)
Var informationen du fick på webbplatsen bra?





Kommunfullmäktige

Vi som bor i Örnsköldsvik
väljer de politiker som är med i kommunfullmäktige.
Det gör vi när vi röstar på valdagen.

Kommunfullmäktige bestämmer om sådant
som är viktigt för Örnsköldsvik.
De bestämmer till exempel
hur kommunen ska använda skattepengarna
och vilka mål kommunen ska jobba mot.

När politikerna samlas till möte i kommunfullmäktige
får alla som vill komma och lyssna.
Mötena är i fullmäktigesalen.
Fullmäktigesalen ligger på första våningen
i stadshuset på Nygatan 16.
Kommunfullmäktige brukar ha sina möten
den sista måndagen varje månad
klockan 13:00.

Du kan också se mötena på webb-tv
på kommunens webbplats.

Partier i kommunfullmäktige

I kommunfullmäktige i Örnsköldsvik sitter 61 politiker.
Politikerna kommer från olika partier.
Hur många politiker som kommer från varje parti
beror på hur många röster det partiet fick i valet.

Så här ser det ut i kommunfullmäktige just nu.
Socialdemokraterna har 23 platser.
Centerpartiet har 12 platser.
Moderaterna har 10 platser.
Kristdemokraterna har 6 platser.
Sverigedemokraterna har 6 platser.
Vänsterpartiet har 4 platser.

Kommunfullmäktiges möten leds av en ordförande.
Sedan 15 oktober 2022
är Anna-Lena Lindberg från centerpartiet
ordförande för kommunfullmäktige.

Centerpartiet, moderaterna och kristdemokraterna
har bestämt att samarbeta kring sin politik i kommunen.
De kallar sig Örnsköldsviksalliansen.
Tillsammans får partierna i Örnsköldsviksalliansen
fler röster än socialdemokraterna.
Därför blir det också politiker från de partierna
som blir ordförande i kommunens nämnder