Lekparker

För barnen finns lekparker på många platser.
Några är gjorda speciellt
för att barn som har svårt att röra sig
också ska kunna leka där.
Flera av lekparkerna har speciella teman
till exempel tåg, fåglar eller vatten.
Ibland finns det också bänkar och en grillplats
så att barn och vuxna kan ha trevligt tillsammans.

I centrala Örnsköldsvik finns Cityleken.
Cityleken ligger mellan Örnsköldsviks museum
och Viktoriaesplanaden.

Temalekparker finns bland annat i
Bjästa och Bredbyn,
Florabadet och Gimåt, Gottne
Husum, Hörnett och Järved,
Mellansel och Själevad.
Även Björna har en lekpark
med redskap för stora och små.
I Sund finns ett helt lekstråk
mellan Rågvägens lekpark
och Hallbackens naturmötesplats

Sparkcykel och skateboard

I Lungviksparken i centala Örnsköldsvik
finns en skateboardpark.
Där går det också att trixa med sparkcykel.

I området Sörliden finns Trippeltrixparken.
Där finns en bana för bmx-cyklar och sparkcyklar.
Det finns också frisbeekorgar och bollplaner
och hinderbana och klätterlek.