E4 Förbifart Örnsköldsvik
Relaterade Nyheter
Bra att veta
E4 passerar genom centrala Örnsköldsvik och skapar idag stora problem med trafiksäkerhet, miljö och framkomlighet. Den resulterande luften vi andas in underskrider lagligt accepterade nivåer av kväveoxidföroreningar, NOX. Partiklar är farligt höga men hålls under lagliga gränsvärden på grund av extra åtgärder av både Trafikverket och Örnsköldsviks kommun.
Dagligen kör i genomsnitt 22 000 fordon genom staden (Trafikverkets mätpunkt 19820014, årsmedeldygnstrafik 2022).
Här följer några viktiga fakta om trafiksituationen:
- Lastbilar: Var 30 sekund under dagtid passerar en lastbil, och nattetid var 60 sekund. Vilket är 8% av årsmedeldygnstrafik 2022.
- Farligt gods: 4 % av alla lastbilar transporterar farligt gods.
- Utländska fordon: 25 % av lastbilarna är registrerade utomlands.
- Oskyddade trafikanter: Upp till 900 personer korsar dagligen E4 vid någon av de 14 övergångarna, där det saknas gångtunnlar eller broar.
- Incidenter: Varje månad inträffar en allvarlig incident med en lastbil, ofta i samband med filbyten.
- Hastigheter: Det nuvarande trafiksystemet gör det möjligt för bilar att köra snabbare än tillåtet. Den genomsnittliga hastigheten är 55 km/timmen.
- Gångtrafik: Äldre personer har svårt att hinna över de fem körfälten på Centralesplanaden under grönt ljus, som just nu är inställt på minimitid för att maximera biltrafiken.
Historik och problem med nuvarande E4-sträckning
Den nuvarande sträckningen av E4 genom Örnsköldsvik byggdes 1965, när lastbilar var hälften så stora som de är idag. Idag är majoriteten av lastbilarna som passerar 25,25 meter långa, och vissa är upp till 34,5 meter (från och med januari 2024) trots kommunens invändningar.
Sträckan präglas av problem med trafiksäkerhet, trängsel och miljöpåverkan. Till exempel har restiderna genom Örnsköldsvik ökat med 50 % mellan 2020 och 2024. Expertkonsulter har konstaterat att den nuvarande infrastrukturen inte kommer att fungera år 2040 om inget görs.
Ny sträckning för E4
Trafikverket har, tillsammans med Örnsköldsviks kommun, arbetat fram en plan för en ny sträckning av E4, den så kallade Norra korridoren. Denna sträckning innebär att:
- Trafiken genom stadens centrum minskar med 67 %.
- En 2 kilometer lång ny väg, inklusive en 1 kilometer lång tunnel genom Åsberget, byggs.
- Två nya trafikplatser ansluter den nya vägen till det lokala vägnätet.
- Bättre trafiksäkerhet, mindre buller och bättre luftkvalitet uppnås.
- Strandgatan, Vikingagatan och Centralesplanaden befrias från genomfartstrafik.
Vad händer nu?
Den nya sträckningen av E4 är ännu inte med i den nationella planen för transportsystemet. Trafikverket kommer att lämna sitt förslag till ny nationell plan för perioden 2026–2037 hösten 2025. Beslut väntas tas av regeringen våren 2026.
Under tiden arbetar Örnsköldsviks kommun tillsammans med Trafikverket för att förbättra säkerheten och miljön längs den nuvarande E4. Detta inkluderar ett program för bättre luftkvalitet.
Örnsköldsviks kommun stödjer också alternativa finansieringslösningar för att kunna genomföra projektet så snart som möjligt, inklusive möjligheter till privata investeringar, medfinansiering av Centralesplanadens omformning och tunnelavgifter.
Kontakt
Neil Johnson
Infrastrukturstrateg
Telefon: 073-031 65 19
E-post: neil.johnson@ornskoldsvik.se
Kontaktcenter: 0660-880 00, 07:30–17:00 helgfria vardagar (15 maj–15 september 07:30–16:15)