Coronaviruset och covid-19: Nya skärpta nationella föreskrifter för att bryta den ökade smittspridningen Läs mer om covid-19 och coronaviruset och hur Örnsköldsviks kommun hanterar coronapandemin.
Matematik är den ”sköna vetenskapen”, och då handlar det inte om världen utanför utan om matematikens inneboende skönhet. (Skolverket)
Matematik 1a, 1b, 1c, 2a, 2b, 2c, 3b, 3c, 4 och 5. Vilken kurs ska jag välja?
Siffran visar nivå på kursen. Om du inte har läst tidigare på gymnasiet börjar du med kurs 1. Kurserna bygger på varandra. Vill du nå nivå 2 måste du alltså läsa kurs 1 först.
Det finns tre olika spår. Du väljer ett av spåren och håller dig sedan till det spåret. Spåren har mycket gemensamt, men vissa uppgiter är anpassade till olika områden.
Det är viktigt att välja rätt spår från början. Du vet ju själv hur mycket strul SJ har när de ska växla spår :-)
Att byta spår kräver en del kompletteringar (men är fullt möjligt). Om du exempelvis har läst 1b och sedan vill växla över till c-spåret (2c) måste du komplettera vissa moment. Du behöver dock inte läsa om kurs 1c.
Några exempel:
Det är ingen enkel fråga. Spåren vänder sig till lite olika målgrupper (se ovan). A-spåret saknar en del moment som kan upplevas svåra, så några skulle säga att a-spåret är lättast. Den som tycker teknik är krångligt kan uppleva c-spåret som svårt, speciellt några delar som är unika för c-spåret. Men å andra sidan - om du älskar naturvetenskap och teknik så är c-spåret designat just för dig.
Före 2012 kallades mattekurserna A, B, C, D och E. Betygsskalan var IG/G/VG/MVG. Gamla och nya kurser kan jämföras ungefär så här:
Du som har läst enligt det gamla systemet och vill läsa mer matematik måste bestämma lämplig nivå. Kursinnehållet har generellt sett blivit svårare i de nya kurserna. Därför kan det vara klokt att "går ner" en nivå. Detta gäller speciellt om du tidigare har läst gamla Matematik B, som var 50 poäng, och vill fortsätta läsa på nästa nivå. Att då börja direkt med Matte 3b eller 3c är svårt utan att först läsa 2b eller 2c.
Sidansvarig: