Viktig information om coronapandemin

Det är du och jag som har makten över viruset - tillsammans kan vi minska smittspridningen. Läs mer om hur Örnsköldsviks kommun hanterar coronapandemin.

Stöd för elev vid psykisk ohälsa - grundskolenivå

Om du som elev har ångest, är deprimerad eller känner av psykisk ohälsa kan du vända dig till elevhälsan för att få hjälp och råd i hur du ska klara dina studier.

Det kan till exempel handla om att du tycker att du har svårt att koncentrera dig så att du missar lektionsinnehåll eller så kan sömnen vara dålig. Den som är mycket trött har sämre koncentrationsförmåga, uthållighet, förmåga att planera och att ta in och komma ihåg information. Det påverkar även studierna.

Ibland kan personer med psykisk ohälsa behöva studera i lägre takt för att klara av att fortsätta med studierna. För vissa är det viktigt att inte ta en paus i studierna då det sociala sammanhanget på utbildningen kan vara det som ger energi och kraft att orka fortsätta mot ett mål.

Extra anpassningar

En elev som riskerar att inte nå de mål som minst ska uppnås ska få extra anpassningar. Extra anpassningar ska inte skrivas in i åtgärdsprogram eftersom dessa inte går att överklaga.

Om en elev får stöd i form av extra anpassningar ska detta, när det gäller årskurs 1-5, dokumenteras i elevens skriftliga individuella utvecklingsplan.

När det gäller årskurs 6-9 i grundskolan och gymnasieskolan har Skolverket inte gett några särskilda rekommendationer kring hur extra anpassningar ska dokumenteras. Detsamma gäller förskoleklassen, där varje skola har sina egna rutiner för hur de dokumenterar bedömningen av elevernas utveckling. Det är rektorn som beslutar hur dokumentationen ska se ut i dessa årskurser och skolformer.

Särskilt stöd

Om det finns farhågor om att en elev inte kommer att nå miniminivån på kunskapskraven, trots att eleven har fått stöd i form av extra anpassningar, ska rektor se till att elevens behov skyndsamt utreds. Behov av särskilt stöd ska även utredas om eleven uppvisar andra svårigheter i sin skolsituation.

Utredningen sker i samråd med elevhälsoteamet. Där ingår specialpedagog, skolsköterska, kurator och psykolog.

Om utredningen kommer fram till att eleven är i behov av särskilt stöd så ska man ta fram ett åtgärdsprogram. Beslut om åtgärdsprogram kan överklagas. 

Exempel på extra anpassningar och särskilt stöd

  • Anpassningar i lärmiljön
  • Lärare får handledning av specialpedagog eller konsultation av kurator, psykolog. Det kan handla om bemötande och förhållningssätt
  • Assistenthjälp vid fysiska/medicinska svårigheter. Åtgärdsprogram endast om svårigheterna kopplas till svårigheter att nå kursplanemålen
  • Samtal — skolsköterska, kurator, psykolog
  • Stöd inom klassens ram
  • Stöd av speciallärare
  • Stöd av resursperson
  • Ordinarie lärare har arbetsstunder med eleven/en grupp av elever och en annan lärare arbetar med resten av klassen
  • Smågrupper i matematik och svenska
  • Anpassad studiegång
  • Särskild undervisningsgrupp, ofta med tillhörighet i klass och delar av undervisningen i den särskilda undervisningsgruppen
  • Pedagogisk stödenhet