Du har rätt till ledning och stimulans i skolan för att du ska kunna utvecklas så långt som möjligt utifrån dina egna förutsättningar och nå utbildningens mål. Rätten till extra anpassningar eller särskilt stöd för en elev som behöver det är alltså kopplad till elevens förutsättningar att nå de mål som minst ska uppnås. Den gäller oavsett om du har en diagnos eller inte och oavsett om du har en funktionsnedsättning eller inte. Om du som förälder eller elev har frågor och funderingar om extra anpassningar och särskilt stöd så kan skolans specialpedagog vara en hjälp. Kontaktuppgifter finns längst ner på sidan.
Om du riskerar att inte nå de mål som minst ska uppnås ska du få extra anpassningar. Extra anpassningar ska inte skrivas in i åtgärdsprogram eftersom dessa inte går att överklaga.
Om en elev får stöd i form av extra anpassningar ska detta, när det gäller årskurs 1-5, dokumenteras i elevens skriftliga individuella utvecklingsplan.
När det gäller årskurs 6-9 i grundskolan och gymnasieskolan har Skolverket inte gett några särskilda rekommendationer kring hur extra anpassningar ska dokumenteras. Detsamma gäller förskoleklassen, där varje skola har sina egna rutiner för hur de dokumenterar bedömningen av elevernas utveckling. Det är rektorn som beslutar hur dokumentationen ska se ut i dessa årskurser och skolformer.
Om det finns farhågor om att du inte kommer att nå miniminivån på kunskapskraven, trots att du har fått stöd i form av extra anpassningar, ska rektor se till att dina behov skyndsamt utreds. Behov av särskilt stöd ska även utredas om eleven uppvisar andra svårigheter i sin skolsituation.
Utredningen sker i samråd med elevhälsoteamet. Där ingår specialpedagog, skolsköterska, kurator och psykolog.
Om utredningen kommer fram till att du är i behov av särskilt stöd så ska man ta fram ett åtgärdsprogram. Beslut om åtgärdsprogram kan överklagas.
Om du som förälder eller elev har frågor och funderingar om extra anpassningar och särskilt stöd så kan skolans specialpedagog vara en hjälp.
Skola | Namn | Telefon och e-post |
---|---|---|
Alne- och | Gunilla | |
Alneskolan 5-9 | Maria Moberg | |
Anundsjöskolan 7-9 | Anneli | |
Anundsjöskolan | Mona | |
Banafjäl- | Lena Hellström | |
Bjästaskolan F-6 | Ulrica | |
Bjästaskolan 7-9 | Lisa | |
Domsjöskolan | Lena | |
Geneskolan | Cecilia Sundberg
| cecilia.sundberg@ornskoldsvik.se |
Haffstaskolan, Mycklingskolan | Åsa Snäll Vestin | |
Husumskolan F-9 | Marie | |
Hållängetskolan | Linda Lidström | |
Höglandskolan F-6 | Åsa Sundström | |
Höglidenskolan | Helén | |
Köpmanholmen- | Åsa Norén | |
Själevadskolan F-6 | Irene | |
Själevadskolan 7-9 | Gulla | |
Sundskolan | Ellinor | |
Sörlidenskolan F-6 | Ingrid | |
Sörlidenskolan F-6 | Jessica | |
Ängetskolan F-3 | Laila | |
Ängetskolan 4-9 | Ann | |
Örnsköldskolan | Anna |