Stöd för elev vid inlärning - grundskolenivå
Oavsett orsak har skolan ett ansvar för att alla barn och ungdomar ges bra förutsättningar för lärande och utveckling genom en god lärandemiljö. Denna lärandemiljö ska alltid utgå från en helhetssyn på hälsa, lärande och arbetsmiljö.
Det betyder bland annat att stöd och åtgärder ska finnas med som en naturlig del i lärandeprocessen och främst genomföras i den egna klassen eller gruppen.
Skolan ska ge alla elever ledning och stimulans för att de ska kunna utvecklas så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar och nå utbildningens mål. Rätten till extra anpassningar eller särskilt stöd för en elev som behöver det är alltså kopplad till elevens förutsättningar att nå de mål som minst ska uppnås. Den gäller oavsett om eleven har en diagnos eller inte och oavsett om eleven har en funktionsnedsättning eller inte.
Barn och elever som har ett annat modersmål än svenska och går i grundskolan, grundsärskolan, gymnasieskolan eller gymnasiesärskolan kan få modersmålsundervisning en gång i veckan.
Örnsköldsviks kommun ingår i finskt och samiskt förvaltningsområde. Det gör att barn och elever som tillhör någon av dessa nationella minoriteter kan få modersmålsundervisning på finska eller samiska.
Extra anpassningar
En elev som riskerar att inte nå de mål som minst ska uppnås ska få extra anpassningar. Extra anpassningar ska inte skrivas in i åtgärdsprogram eftersom dessa inte går att överklaga.
Om en elev får stöd i form av extra anpassningar ska detta, när det gäller årskurs 1-5, dokumenteras i elevens skriftliga individuella utvecklingsplan.
När det gäller årskurs 6-9 i grundskolan och gymnasieskolan har Skolverket inte gett några särskilda rekommendationer kring hur extra anpassningar ska dokumenteras. Detsamma gäller förskoleklassen, där varje skola har sina egna rutiner för hur de dokumenterar bedömningen av elevernas utveckling. Det är rektorn som beslutar hur dokumentationen ska se ut i dessa årskurser och skolformer.
Särskilt stöd
Om det finns farhågor om att en elev inte kommer att nå miniminivån på kunskapskraven, trots att eleven har fått stöd i form av extra anpassningar, ska rektor se till att elevens behov skyndsamt utreds. Behov av särskilt stöd ska även utredas om eleven uppvisar andra svårigheter i sin skolsituation.
Utredningen sker i samråd med elevhälsoteamet. Där ingår specialpedagog, skolsköterska, kurator och psykolog.
Om utredningen kommer fram till att eleven är i behov av särskilt stöd så ska man ta fram ett åtgärdsprogram. Beslut om åtgärdsprogram kan överklagas.
Exempel på extra anpassningar och särskilt stöd
- Anpassningar i lärmiljön
- Lärare får handledning av specialpedagog eller konsultation av kurator, psykolog. Det kan handla om bemötande och förhållningssätt
- Assistenthjälp vid fysiska/medicinska svårigheter. Åtgärdsprogram endast om svårigheterna kopplas till svårigheter att nå kursplanemålen
- Samtal — skolsköterska, kurator, psykolog
- Stöd inom klassens ram
- Stöd av speciallärare
- Stöd av resursperson
- Ordinarie lärare har arbetsstunder med eleven/en grupp av elever och en annan lärare arbetar med resten av klassen
- Smågrupper i matematik och svenska
- Anpassad studiegång
- Särskild undervisningsgrupp, ofta med tillhörighet i klass och delar av undervisningen i den särskilda undervisningsgruppen
- Pedagogisk stödenhet
Om du som förälder eller elev har frågor och funderingar om extra anpassningar och särskilt stöd så kan skolans specialpedagog vara en hjälp.
Specialpedagoger grundskolan
Skola | Namn | Telefon och e-post |
---|---|---|
Alne- och | Gunilla | |
Alneskolan 5-9 | Maria Moberg | |
Anundsjöskolan 7-9 | Anneli | |
Anundsjöskolan | Mona | |
Banafjäl- | Lena Hellström | |
Bjästaskolan F-6 | Ulrica | |
Bjästaskolan 7-9 | Lisa | |
Domsjöskolan | Lena | |
Geneskolan | Cecilia Sundberg
| cecilia.sundberg@ornskoldsvik.se |
Haffstaskolan, Mycklingskolan | Åsa Snäll Vestin | |
Husumskolan F-9 | Marie | |
Hållängetskolan | Linda Lidström | |
Höglandskolan F-6 | Åsa Sundström | |
Höglidenskolan | Helén | |
Köpmanholmen- | Åsa Norén | |
Själevadskolan F-6 | Irene | |
Själevadskolan 7-9 | Gulla | |
Sundskolan | Ellinor | |
Sörlidenskolan F-6 | Ingrid | |
Sörlidenskolan F-6 | Jessica | |
Ängetskolan F-3 | Laila | |
Ängetskolan 4-9 | Ann | |
Örnsköldskolan | Anna |