Den 12 juli 1901 fastställdes Örnsköldsviks hamnområde till att omfatta "Lungångers- och Domsjöfjärdarna [kallas numera Örnsköldsviksfjärden] jämte Bonässund intill en linje från den mellan detta sund och Dekarsöfjärden utskjutande sydvästra udden av Överöns ägor i norr till råskillnaden mellan Domsjö och Norrvåge byar i söder". Staden hade rätt att uppta hamnavgifter inom hela fjärdområdet med dess många lastageplatser och industrier, exempelvis de fem ångsågarna Framnäs, Järved, Hörneborg, Alne och Domsjö. Den ökande sjöfarten och den snabbt växande varutrafiken över stadens kajer gjorde att behovet ökade att utvidga hamnen. Frågan om hamnens ordnande i sin helhet blev vid sekelskiftet 1900 en av de största och angelägnaste uppgifterna för staden. Åren 1907-1909 byggdes hela hamnanläggningen om med helt nya kajer och anläggandet av en hamnplan. På hösten 1909 var anläggningarna klara för invigning. Den totala kostnaden uppgick till omkring 365 000 kronor. Hamnkapaciteten hade fördubblats. Som hamnen då utformades förblev den i stort sett fram början av 1950-talet. De centrala kajerna kallades från öster till väster stenkajen, tullkajen och strandkajen. Vid stenkajen lossades det huvudsakliga styckegodset. Där monterades 1931 en fast lyftkran med 15 tons lyftkapacitet och det byggdes olika varumagasin.
Hamnkran 1 1952 (västra)
"För att underlätta lossnings- och lastningsarbetet vid hamnen har behovet av mekaniska hjälpmedel länge gjort sig gällande, och när den beslutade ombyggnaden av stenkajen genomförts finns möjlighet för uppställning av lyftkranar. Den långa leveranstiden (2-4 år) gör att upphandlingen redan nu bör verkställas"(Örnsköldsviks Hamnstyrelses protokoll 1949-05-31)
Hamnstyrelsens viktigare beslut i upphandlingen av en 5 tons vipparmskran:
- 1949-01-25 Civilingenjör Nils Johnson, Stockholm, fick i uppdrag att utreda kranfrågan. Avgav sitt yttrande 28/5.
- 1949-05-31 Hamnstyrelsen beslutade upphandla en kran.
- 1949-06-08 Erhölls stadsfullmäktiges godkännande och förslagsanslag på 475 000 kronor.
- 1949-06-09 Framställning till Gävle hamnstyrelse om samarbete vid kranupphandling.
- 1949-07-01 Beställdes el-utrustningen hos ASEA.
- 1949-07-13 SJ godkände föreslagen spårvidd.
- 1949-09-14 Beställdes vipparmskranen, mekaniska delen, hos Jerfeds Mekaniska Verkstads AB, Örnsköldsvik.
- 1949-09-23 Anställdes maskiningenjör P. Liljequist till kontrollant för kranen.
- 1949-11-07 Godkändes Mo och Domsjö AB såsom borgen för kranleveransen.
- 1950-11-02 Beslöts upphandla en 2,9 m3 gripskopa kostnadsberäknad till 14 850 kr.
- 1951-05-22 Meddelades att Drätselkammaren under dagen överlämnat 475 000 kronor för lyftkranen. Lånet skulle amorteras på 20 år.
Örnsköldsviks nya hamnkran klar att tas i bruk
"Idag provkörs och avsynas den nya stora lyftkranen vid Örnsköldsviks hamn. Det är en imponerande sak, som sätter sin prägel på hamnområdet, och meningen är ju också att kranen skall utöka last- och lossningskapaciteten väsentligt. Lyftkranen som går på räls är tillverkad och monterad av Jerfeds Mekaniska och kostar ca 600 000 kronor. Någon gång i sommar ska bägge kranarna (även den mindre äldre som rustats upp) vara i verksamhet. Fabrikens montörer började den 10 oktober i fjol med monteringen av den nya kranen, som kom upp med rekordfart. Det gick på sju veckor, vilket är rekord för Jerfeds Mekaniskas duktiga montörer.
Sedan blev det ett uppehåll under vintern och på senare tid har huvudsakligen elinstallationer och justeringar gjorts. Jerfeds Mekaniska har ganska länge haft känning av den tyska konkurrensen som är mycket hård".
(Örnsköldsviks Allehanda 1953-03-24)
Tekniska specifikationer
- Max belastning: 5 ton på gripskopa, 6 ton med krok
- Maximal svängradie: 6 meter i minuten
- Åkhastighet på spåret: 30 meter i minuten
- Portalens spårvidd: 10,24 meter
- Totalvikt: ca 150 ton
I Örnsköldsviks Allehanda den 19 april 1963 framgår att monteringsarbetet har påbörjats, kranen skulle bli en kopia av den andra och beräknades vara färdigmonterad den 30 augusti. De tekniska specifikationerna angavs vara: Största lyftförmåga 6 ton, största svängradien 21 meter, total lyfthöjd 32 meter och totalvikt 122 ton. "Den nya hamnkranen gjorde igår sitt första kommersiella lyft. Det gällde lossning av några balkar ur en järnvägsvagn. Kranen är av samma typ som den gamla, men har helt annan elektrisk utrustning. I manöverrummet skiljer de sig åt avsevärt. Andra nyheter från hamnen: Ca 8000 kvadratmeter av området har asfalterats, dessutom har ett tredje stickspår tillkommit. Allt i syfte att göra hamnen modern och konkurrenskraftig." (Örnsköldsviks Allehanda 1963-09-25)