Coronaviruset och covid-19: Folkhälsomyndigheten och Region Västernorrland har skärpt de allmänna råden i länet för att bryta den ökade smittspridningen Läs mer om covid-19 och coronaviruset och hur Örnsköldsviks kommun hanterar coronapandemin.

Stäng

Du är här:

Trygghetslarm och telefonkontakt

För dig som upplever otrygghet i det egna boendet eller riskerar att hamna i situationer i hemmet där personal måste tillkallas akut kan kommunen bevilja trygghetslarm.

Trygghetslarm

Trygghetslarmet innebär att du har en larmknapp, till exempel runt din handled. När du trycker på larmet går meddelandet till Kommunens Alarmeringscentral (KAC). De försöker då ta kontakt med dig via en högtalare som finns i din lägenhet. Får KAC ingen kontakt med dig eller om du behöver få någon som kommer hem till dig kontaktar KAC de personer som du har satt upp på en kontaktlista.

Telefonkontakt

Du som bor i eget boende och känner dig otrygg på grund av ditt hälsoläge kan bli uppringd av hemtjänsten en gång om dagen eller enligt önskemål.
311 kronor per månad.

Ansökan

Vänd dig till kontaktcenter om du vill ansöka om trygghetslarm eller telefonkontakt.

Sidan uppdaterades

2020-01-28

Sidansvarig: