Coronaviruset och covid-19: Nya skärpta nationella föreskrifter för att bryta den ökade smittspridningen Läs mer om covid-19 och coronaviruset och hur Örnsköldsviks kommun hanterar coronapandemin.

Stäng

Du är här:

Vanliga frågor och svar om nyckelfritt låssystem

Varför har kommunen infört nyckelfri hemtjänst?
Med en digital nyckel i mobiltelefonen och en mottagande låsenhet på insidan av dörren slipper hemtjänsten hantera brukarnas nycklar. Det blir säkrare för brukarna och innebär även en kvalitetskontroll eftersom man kan se när, hur länge och vem som varit hos brukaren.

Om brukaren larmar efter hjälp via sitt trygghetslarm kan hemtjänsten dessutom ta sig in snabbare eftersom de inte behöver åka och hämta ut nycklar. Det innebär att en stor del av personalens restid kan förvandlas till omsorgstid. En effektivare verksamhet med större trygghet och säkerhet för både brukare och personal.

Kostar det något för mig?
Nej, det kommer inte att kosta dig någonting.

Påverkar det min hemförsäkring?
Nej, nyckelfri hemtjänst förändrar inte försäkringsskyddet (skalskyddet) i hemmet. Det befintliga låset är helt oförändrat efter installationen.

Hur lång tid tar monteringen?
Systemet är enkelt att montera, det tar som regel bara 10-20 minuter i de allra flesta fall.

Hur vet jag att det är en godkänd montör som kommer hem till mig?
Montören kommer att visa en legitimation där det står att han/hon är anställd av välfärdsförvaltningen, Örnsköldsviks kommun för att utföra detta arbete.

Blir det någon åverkan på min dörr?
Nej det blir ingen åverkan på dörren. Den återställs också till sitt ursprungsskick om du upphör att ha hemtjänst.

Byts låscylindern så att jag måste byta nyckel?
Nej, låscylindern byts inte. Bara vredet byts ut. Det innebär att du använder din vanliga nyckel även i fortsättningen samt vredet från insidan.

Passar det låsfria systemet på alla dörrar?
Det passar på cirka 95 procent av alla dörrar.

Vad händer om personalen tappar sin telefon?
Telefonen är obrukbar eftersom den kräver lösenord som bara personalen ifråga känner till. Den kopplas också omgående bort från systemet.

Kan vem som helst använda låset för att komma in hos mig?
Nej, endast behörig personal från hemtjänsten.

Vad händer om det är strömavbrott eller inte finns täckning för mobiltelefonen?
Låssystemet har egen batteriförsörjning som i god tid signalerar när det är dags att byta batteri. För att öppna en dörr utrustad med det nyckelfria systemet krävs varken nätspänning eller mobiltelefontäckning. Detta då systemet bygger på blåtand-teknik.

Kommer jag att få tillbaka mina nycklar från hemtjänsten sedan jag fått det elektroniska låssystemet?
Hemtjänsten kommer att ha kvar en nyckel av säkerhetsskäl. Övriga nycklar återlämnar vi till dig.

Vad händer om jag flyttar eller säger upp min hemtjänst?
Om din hemtjänst upphör återställer en behörig montör från välfärdsförvaltningen ditt lås till samma skick det var innan vredet byttes.

Blir det någon skillnad för mig som jag bör tänka på när jag använder låset?
Nej ditt lås kommer att fungera precis som vanligt, du låser med vredet eller med din nyckel precis som vanligt

Hur ofta måste batterierna i låsfri bytas och vem gör det?
Systemet varnar cirka två månader innan det är dags att byta batteriet. Du behöver inte själv hålla koll på detta, det gör hemtjänsten. Batteribytet är enkelt och görs av behörig personal från välfärdsförvaltningen, Örnsköldsviks kommun.

Sidan uppdaterades

2019-08-22

Sidansvarig:

 Kontakta oss