Viktig information om coronapandemin

Det är du och jag som har makten över viruset - tillsammans kan vi minska smittspridningen. Läs mer om hur Örnsköldsviks kommun hanterar coronapandemin.

Trygghetslarm och telefonkontakt

Bra att veta

Om du upplever otrygghet i det egna boendet eller riskerar att hamna i situationer i hemmet där du snabbt behöver få hjälp kan du ansöka om trygghetslarm.

Trygghetslarmet innebär att du alltid bär en larmknapp, till exempel runt din handled. När du trycker på larmet går ett meddelande till kommunens alarmeringscentral. De försöker då ta kontakt med dig via en högtalare som finns i din lägenhet. Får alarmeringscentralen ingen kontakt med dig, eller om du behöver få någon som kommer hem till dig, kontaktar alarmeringscentralen hemtjänsten eller någon person som du har på din kontaktlista.

Du betalar en omsorgsavgift för trygghetslarmet varje månad. Avgiftens storlek varierar beroende på din inkomst.

Telefonkontakt är en service som innebär att du bli uppringd av hemtjänsten en gång om dagen eller enligt önskemål. Tjänsten riktar sig till dig som bor i eget boende och känner dig otrygg på grund av ditt hälsoläge.

Telefonkontakt kostar 333 kronor per månad (aktuell taxa år 2021).

Kontakt

Kontaktcenter

Telefon: 0660-880 00, välj tonval 1

Öppettider telefon: 07:30–17:00 helgfria vardagar (15 maj–15 september 07:30–16:15)


Besök receptionen stadshuset Nygatan

Adress: Nygatan 16, plan 1

Öppettider receptionen Nygatan: 07:45–16:30 helgfria vardagar, lunchstängt 11:30–12:30 (15 maj–15 sept  07:45–15:45)