Lämna klagomål eller synpunkt - vård och omsorg
Rutin för klagomål och synpunkter
Vänd dig i första hand till den personal som är berörd. Om du inte blir nöjd kan du prata med verksamhetens enhetschef.
Skulle du inte vara nöjd efter att ha pratat med personal och enhetschef finns det tre olika sätt att skicka in ditt klagomål eller din synpunkt:
- webbformulär
- e-post
- post
Ditt klagomål eller din synpunkt registreras som en inkommande handling och därmed offentlig. Detta innebär att alla som begär kan få ta del av handlingen, om den inte innehåller sekretesskyddade uppgifter. Du kan vara anonym men då kan vi inte ge dig återkoppling.
Vad händer sen?
När ditt klagomål eller din synpunkt har registrerats får du en bekräftelse på att vi har mottagit det. Därefter skickas det vidare till den som är ansvarig för det som ditt klagomål handlar om.
När den ansvarige har bemött ditt klagomål skickas ett svar till dig. För att kunna skicka svaret måste vi ha dina kontaktuppgifter. Om du vill ha svar via e-post räcker det med din e-postadress. Dina personuppgifter behandlas enligt personuppgiftslagen.
Hur lång tid tar det?
När ditt klagomål har tagits emot och registrerats är vår ambition att du ska få ett snabbt svar. I semestertider kan det ta längre tid.I vissa fall kan ett klagomål vara komplicerat eller av annat skäl kräva längre tid för oss att undersöka.