Länk till startsidan

Kommunen kommenterar – Företagsklimat enl. ÖJ (Insikt)

Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) mäter hur nöjda företag är som har haft kontakt kommunen inom myndighetsområdena brandtillsyn, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, serveringstillstånd samt livsmedelskontroll. Även serviceområdena bemötande, tillgänglighet, effektivitet, information, kompetens och rättssäkerhet mäts.

Mellan 2021 och 2022 förbättrades Örnsköldsviks resultat inom 9 av 12 områden. Totalt NKI (Nöjd-Kund-Index) var 78,7, jämfört med 75 för alla deltagande kommuner. Örnsköldsviks kommuns placering i undersökningens ranking är 42 av 196 deltagande kommuner (att jämföra med 108 av 191 deltagande kommuner 2021). Kommunen har mestadels resultat som ligger bland de 50 procent mellersta kommunerna och är enligt undersökningens färgskala gula. Fyra undantag är att resultatet för livsmedelskontroll, bemötande och kompetens är gröna samt att resultatet för brandskydd är rött.

Mätningen sker löpande och under 2022 har förbättringarna fortsatt. Kommunen har ett genomsnitt som ligger över rikssnittet och störst förbättring ligger i bygglovsområdet. Kommunen har bland annat förenklat genom exempelvis fler personliga samtal och dialog, fler tjänster och genom att möjliggöra digitala möten, att arrangera upphandlingsskola och ett digitalt bokningssystem som lanserades under senare delen av året.