Länk till startsidan

För arbetsgivare - fördelar med att ha en RiB anställd

En RiB, räddningstjänstpersonal i beredskap, på arbetsplatsen är en tillgång för dig som arbetsgivare eftersom säkerhetskunnandet ökar. Du får en professionell livräddare i verksamheten. Du visar dessutom ansvar och engagemang för ett säkrare närsamhälle. Det är värt mycket – men kostar dig ytterst lite. Räddningstjänsten står för alla kostnader när det gäller arbetstiden för utbildning och konkret räddningsarbete. På en mindre ort försvinner en arbetstagare/RiB i genomsnitt en timme per beredskapsvecka under dagtid (mån-fre) på larm. Övning och utbildning sker allt som ofta på kvällar och helger samt ibland också någon enstaka heldag en vardag.

Varför ska du som arbetsgivare ha RiB bland dina anställda:

  • Du har kunnig personal som kan internt utbilda sina kollegor i brandskydd och akut omhändartagande.
  • Du har personal som kommer att hålla sig i god kondition och välbefinnande, vilket genererar färre sjukdagar.
  • Tveka inte att göra en intresseanmälan för vi behöver din hjälp ute i vår stora kommun.