Lupiner växer efter vägkanten på en grusväg.

Lupinkampen 2026 pågår 1 juni till och med 31 juli.

Nu drar kampen mot lupinerna i gång

Förra sommaren slogs rekord i kampen mot de invasiva växterna. Nu är det dags igen – Örnsköldsviks kommun bjuder in privatpersoner och ideella föreningar att bekämpa jättebalsamin och blomsterlupin från 1 juni till och med 31 juli.

Totalt samlades 2 384 säckar med invasiva växter in runt om i kommunen – nästan 1 000 fler än föregående rekord på 1 373 säckar. Bakom bedriften stod omkring 40 föreningar och fotbollslag, tillsammans med engagerade privatpersoner. Trehörningsjö IF tog hem förstaplatsen med 286 insamlade säckar.

– Det finns ett fantastiskt fint engagemang i kommunen kring lupinkampen och vi är mycket tacksamma för det. Jag hoppas att vi även i år kan locka många att delta, säger Johanna Martinell, biolog vid Örnsköldsviks kommun.

Så fungerar tävlingen

Bland deltagande privatpersoner lottas 10 stycken Örnkort ut. Föreningar tjänar 20 kronor per inlämnad säck – varje insats räknas och kan göra skillnad både för naturen och föreningskassan.

Anmäl er förening senast 31 juli.

Här hittar du mer information om tävlingsvillkor för både privatpersoner och föreningar. Länk till annan webbplats.

Här hittar du mer information om kommunens arbete med att bekämpa invasiva arter. Länk till annan webbplats.

Publicerad: