
Lupinkampen 2026 pågår 1 juni till och med 31 juli.
Nu drar kampen mot lupinerna i gång
Förra sommaren slogs rekord i kampen mot de invasiva växterna. Nu är det dags igen – Örnsköldsviks kommun bjuder in privatpersoner och ideella föreningar att bekämpa jättebalsamin och blomsterlupin från 1 juni till och med 31 juli.
Totalt samlades 2 384 säckar med invasiva växter in runt om i kommunen – nästan 1 000 fler än föregående rekord på 1 373 säckar. Bakom bedriften stod omkring 40 föreningar och fotbollslag, tillsammans med engagerade privatpersoner. Trehörningsjö IF tog hem förstaplatsen med 286 insamlade säckar.
– Det finns ett fantastiskt fint engagemang i kommunen kring lupinkampen och vi är mycket tacksamma för det. Jag hoppas att vi även i år kan locka många att delta, säger Johanna Martinell, biolog vid Örnsköldsviks kommun.
Så fungerar tävlingen
Bland deltagande privatpersoner lottas 10 stycken Örnkort ut. Föreningar tjänar 20 kronor per inlämnad säck – varje insats räknas och kan göra skillnad både för naturen och föreningskassan.
Anmäl er förening senast 31 juli.
Publicerad: