Vintersol över isig hamn

Gott betyg för suicidförebyggande arbete

Suicide Zero publicerade nyligen sin ”kommunbarometer 2026” där organisationen skattar kommuners förebyggande arbete. Med 26 poäng av 33 möjliga placerade sig Örnsköldsvik på plats 20 i hela landet.

Suicide Zeros kommunbarometer täcker områden som har vetenskapligt stöd när det handlar om att förebygga suicid. Den enkät som ligger till grund för bedömningen innehåller bland annat frågor om hur det suicidpreventiva arbetet är organiserat, förebyggande åtgärder, samverkan med vården och utbildningsinsatser.

I rapporten har kommunernas arbete betygsatts. Högst möjliga poäng är 33. Av de 233 kommuner som rankats, får drygt två av tre kommuner 16 poäng eller mer. Något som indikerar att kommunen har en struktur för arbetet och att insatser sker i flera olika förvaltningar – med andra ord bedrivs ett bra arbete med suicidprevention.

Örnsköldsviks kommun samlade i årets rapport 26 poäng, vilket också innebär att Örnsköldsvik får den högsta rankingen i länet. Årets resultat är en förbättring med två poäng sedan föregående mätning.

– Örnsköldsvik har arbetat med suicidprevention i många år och det finns både kunskap och ett brett engagemang i frågan. Bland de många viktiga insatser som görs är det angeläget särskilt lyfta fram breda utbildningssatsningar, att suicidprevention numera nämns i kommunens budget och ingår i ett nämndövergripande fokusområde: ”Trygghet och säkerhet för barn och unga”, säger Anna Rosenhall, projektledare och utbildare vid enheten för strategisk utveckling, Örnsköldsviks kommun och fortsätter:

Alla anställda som i sitt arbete möter barn och unga, och på sikt även alla andra, ska gå den suicidpreventiva utbildningen Våga fråga-e. Idag har mer än 1 200 personer genomfört utbildningen. Kommunen genomför också flera insatser som riktar sig till elever på skolorna i kommunen i syfte att förebygga suicidförsök och suicid.

Viktigt fortsätta strategiskt arbete

– Det är ett glädjande resultat för vår kommun och även positivt att så många av kommunerna i Västernorrland ligger över 20 poäng även om rankingen inte är det viktiga i sammanhanget. Som alla andra är vi beroende av omvärlden, och det är oroande att den positiva utveckling som skett i landets kommuner vad gäller arbete med suicidprevention de senaste åren tycks ha stannat av, säger Anna Rosenhall och fortsätter:

– Det finns såklart områden där vår kommun skulle kunna bli bättre så vi ser fram emot att fortsätta arbetet såväl i Örnsköldsvik som i samarbete med andra. Vi behöver ha respekt för att detta är komplexa och svåra frågor där det inte är helt enkelt att fastställa vad som faktiskt får effekt i enskilda människors liv, när lidandet kan vara så svårt att personer överväger att ta sitt liv. Det gemensamma arbetet underlättas av att det nu finns en nationell strategi kring psykisk hälsa och suicidprevention.

 

Här kan du ta del av Suicide Zeros "Kommunbarometer 2026" i sin helhet. Länk till annan webbplats.

Publicerad: