
Curiosum tar vetenskapen till Örnsköldsvik med lekfull programmering och unga förebilder
Under en dag får elever i Örnsköldsvik chansen att upptäcka hur roligt och spännande vetenskap och teknik kan vara. I samarbete med Örnsköldsviks kommun rullar Umeå universitets science center Curiosum in till Örnsköldsvik.
Det nya initiativet C. upp är en satsning som bjuder in skolor till kostnadsfria och inspirerande aktiviteter inom naturvetenskap, teknik, ingenjörskap och matematik, det som kallas STEM.
–Örnsköldsvik ligger nära Umeå och inbjudan till Curiosum är ett led i att både väcka intresse för vetenskap och inspirera till fortsatta studier, säger Agnes Backlund, utvecklingsstrateg Örnsköldsviks kommun.

Örnsköldsvik är en av de första kommunerna utanför Västerbotten att ta del av C. upp. Genom samarbetet når Curiosum nu fler barn i regionen och gör vetenskap tillgänglig på ett lekfullt och engagerande sätt under skoldagen.
Bakom C. upp står fem svenska science centers inom det nationella Wisdome-konsortiet, med finansiering från Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond. Målet är att visa unga hur STEM-kunskaper kan forma både deras framtid och bidra till samhällets utveckling.
LEGO-robotar, iPads och problemlösning i klassrummet
Under ett skolbesök med C. upp arbetar eleverna praktiskt i små grupper, oftast i par eller tre och tre. Med hjälp av LEGO-roboten SPIKE™ Essential bygger och programmerar de sina egna lösningar på olika uppdrag direkt via iPad.
Besöket börjar med en gemensam genomgång där eleverna får bekanta sig med robotens grundfunktioner och programvaran som används. Tillsammans testas ett exempelprogram, innan eleverna får sätta igång med ett startuppdrag och sen ta sig an nya utmaningar i sitt eget tempo.
Syftet med besöket är att ge eleverna möjlighet att:
- Få upp ögonen för naturvetenskap och teknik
- Träna på programmering och mekanik
- Utveckla sin problemlösningsförmåga
- Lära sig att bryta ner större problem i mindre delar
- Öva på att ge tydliga instruktioner
- Samarbeta och lösa uppgifter tillsammans

Unga förebilder visar vägen
En viktig del i C. upp är att aktiviteterna leds av studenter eller unga vuxna som nyligen studerat STEM-ämnen. Genom att möta guider som inte är så mycket äldre än dem själva, får eleverna se konkreta exempel på framtidsvägar och få kontakt med någon som kanske en gång varit i deras egen sits.
Guiderna fungerar som inspiratörer och hjälper eleverna både tekniskt och med att tänka kreativt. Det handlar inte bara om att klara uppdragen utan om att väcka nyfikenhet och bygga självförtroende.
Koppling till skolans läroplan
Satsningen är inte bara kul den är också noggrant kopplad till skolans läroplan i bland annat matematik och fysik. Genom uppdragen får eleverna bland annat träna på att:
- Formulera och lösa problem med hjälp av matematik
- Använda fysikens begrepp för att förstå och förklara samband
- Genomföra systematiska undersökningar
- Värdera olika lösningar och strategier
Det handlar om att ge eleverna verktyg för att förstå sin omvärld, samtidigt som de utvecklar både tekniska färdigheter och samarbetsförmåga.
Vetenskap för alla på barnens villkor
Curiosum och Örnsköldsviks kommun vill tillsammans skapa möjligheter för barn att drömma större. Med C. upp får fler elever chansen att se sig själva i roller de kanske inte ens visste fanns: som programmerare, ingenjörer, problemlösare eller forskare.
Och kanske ännu viktigare, de får upptäcka att vetenskap kan vara både begriplig, kreativ och riktigt rolig.
–Min förhoppning är att Curiosum kommer igen och att det blir återkommande besök till Örnsköldsvik. Allra helst skulle jag önska att vi även kunde erbjuda skolor resa till Umeå och besök på plats på Curiosum också, säger Agnes.
Publicerad: