
Sommarjobb med läsglädje
Sommartappet i läsning är ett känt problem, men på Domsjöskolan har Anya och Emil tagit sig an rollen som läsambassadörer för att inspirera barnen att hålla igång läsningen under ledigheten.
Nu börjar den första perioden av feriearbete lida mot sitt slut. Några som snart ska gå på sommarlov är ungdomarna Anya och Emil. De har jobbat som läsambassadörer på Domsjöskolans fritidshem under tre veckor. Båda är väldigt nöjda med sitt första jobb och rekommenderar det varmt till andra.
– Det har varit jätteroligt, framförallt när man märker att eleverna uppskattar det och vill att vi läser mer. Det händer rätt ofta att eleverna vill att man ska läsa en till bok, och det känns väldigt kul. För den som gillar att läsa är det här ett riktigt bra sommarjobb, tycker både Emil och Anya.
Spänning är populärast
Böcker som innehåller lite spänning verkar vara populära bland eleverna, något som Emil och Anya märkt både bland yngre och äldre elever.
– En bokserie som jag har läst mycket på slutet heter “Läs på egen risk”. De böckerna har varit väldigt populära bland eleverna. De är spännande och innehåller en hel historia utan att ha för mycket text, säger Anya när jag frågar vilka böcker eleverna gillar.
Som en del av arbetslaget
Läsambassadörerna är en del av det nationella projektet “Läsa äger” som syftar till att förhindra sommartappet i läsning bland skolelever. Anette Gidlund och Amanda Hedman på Domsjöskolans fritidshem agerar utöver sina vanliga roller som handledare under ferieperioden och är väldigt nöjda med upplägget.
– Det har varit fantastiskt. Det är jättefina ungdomar vi haft, och de båda är väldigt efterfrågade av våra elever. Det handlar inte bara om läsningen, utan även om verksamheten som helhet, och det är väldigt positivt att ha Emil och Anya här. De är jätteduktiga och väldigt självgående, så det känns som att de är en del av arbetslaget. För oss är det superbra!

Lyft läsningen
För den som vill inspirera till lite läsglädje hemma tycker Anette och Amanda att det är viktigt att prata positivt om böcker hemma.
– Både att man förklarar nyttan med läsning men också skapar en positiv känsla kring det. Dessutom behöver inte läsningen bara ske inomhus, en bok kan följa med överallt.
För att lyfta läsningen lite extra så har man på fritidshemmets avdelning Måsen även arbetat med ett särskilt lästema under våren. Genom att läsa böcker, serietidningar, lyssna på högläsning och ljudböcker, delta i läsbingo med olika läsutmaningar, gå tipspromenader med läsfrågor utomhus eller delta på fritidsgympans olika stationer där eleverna fått läsa instruktionerna kring vad som skall göras. Varje aktivitet gör så att eleverna tillsammans tjänat ihop läspoäng. Dessa läspoäng har sedan bytts mot pusselbitar som tillsammans bildat ett stort "läspussel". När hela läspusslet var färdigbyggt avlutades projektet med fika och diplomutdelning till eleverna. Ett uppskattat tema där läsning vävdes in på ett roligt sätt i verksamheten.
Boktips från Domsjöskolans fritidshem:
Musse & Hellium
Läs på egen risk
Handbok för superhjältar
Gropen
Publicerad: