![Sex stycken glada elever i gymnasieålder](/images/200.49c025a2193955bf6cd373c/1734012394920/5867579-group-of-students-at-school%20(1).webp)
Örnsköldsviks Gymnasiums satsning för trygghet med effekt
Örnsköldsviks Gymnasiums satsning för ökad trygghet och studiero ger resultat.
I den årligen återkommande elevenkäten, trygghetsenkäten, visar 2024-års siffror på en markant förbättring jämfört med tidigare år. Ett resultat som även avspeglar sig i studieresultaten. Skolverkets senaste statistik för avgångselever på gymnasiet visar att 97 procent av samtliga elever från Örnsköldsviks Gymnasium gick ut med examen.
- Örnsköldsviks Gymnasium är en mycket välfungerande verksamhet och dess kvalitet är något alla invånare i kommunen ska vara mycket stolta över, säger Andreas K Johansson. Vi har medarbetare i gymnasiet som gör ett fantastiskt jobb och tillsammans med eleverna jobbar de för den perfekta studiemiljön, säger Andreas K Johansson, verksamhetschef Örnsköldsviks Gymnasium.
Med 97 procent placerar Örnsköldsviks Gymnasium sig bland de 20 främsta skolkommunerna och sett till jämförbara kommuner landar verksamheten på topp 8 i landet. Resultatet placerar även kommunen i topp i länet.
-Vi har fantastiska pedagoger i våra skolor som tillsammans med eleverna gör ett jättebra jobb både för skolresultaten och för att studiemiljön ska underlätta för lärande, säger Maria Gulliksson, ordförande bildningsnämnden.
I trygghetenkäten 2019 svarade 46 procent av eleverna vid Örnsköldsviks Gymnasium att vuxna är bra på att stoppa, säga ifrån till elever som säger och eller gör elaka saker mot andra elever på skolan, till exempel i korridorer och på raster. 2024 är det 82 procent av eleverna som svarat ja. Samma upplevelse har eleverna när det gäller att vuxna på skolan säger ifrån till elever som säger eller gör elaka saker mot andra elever på lektionerna. 2019 svarade 55 procent ja på frågan. 2024 är det 85 procent som svarat ja.
- Vi har satsat och jobbat medvetet för att öka tryggheten. Det är därför glädjande att se att sifforna visar att de vuxna agerar på kränkningar, vilket i sin tur skapar trygghet och förebygger ytterligare kränkningar. En trygg skolmiljö skapar goda förutsättningar för lärande, berättar Lotta Wallgren, rektor Örnsköldsviks Gymnasium.
Med tre prioriterade områden, som är framtagna utifrån bildningsförvaltningens kvalitetsarbete och som samtliga syftar till att förbättra barns och elevers förutsättningar till lärande, beslutade bildningsnämnden vid senaste sammanträdet att godkänna 2025 års verksamhetsplan. Prioriteringarna bygger på statliga mål som verksamheterna omfattas av och syftar till att förbättra skolans resultat. De tre prioriterade områdena är; tidiga insatser för barn och elever, elevnärvaro och studiero.
Publicerad: