Länk till startsidan
  • Du är här:
  • Startsida
  • Nyheter
  • Stark utveckling för dagligvaruhandeln och hotellen i Örnsköldsvik
Vy över en gågata vid skymningstid, lysen från butiksskyltar lyser upp och på himlen glöder eftermiddagssolens sista ljus som speglas i byggnadernas fasader. Det rör sig många människor längs gatan.

Omsättningen i Örnsköldsviks stadskärna ökade med sex procent under förra året.

Stark utveckling för dagligvaruhandeln och hotellen i Örnsköldsvik

Omsättningen i Örnsköldsviks stadskärna ökade med sex procent under förra året, vilket är dubbelt så stor ökning jämfört med andra medelstora svenska städer. Hotellen står för en stor del av ökningen i stadskärnan med en omsättningsökning på 42 procent. Detta enligt den senaste rapporten Cityindex, som är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

Analysen visar även att beklädnadshandeln minskar i alla typer av stadskärnor, medan dagligvaruhandeln växer, särskilt i medelstora städer där den tar marknadsandelar från andra sektorer. I Örnsköldsvik ökar omsättningen av dagligvaror med sex procent.

En annan viktig trend är den växande efterfrågan på kulturella och kreativa verksamheter samt cirkularitet och hållbarhet. Kulturutbud, second hand och återbruk spelar en central roll för att skapa både ekonomisk tillväxt och levande och mer trygga stadsmiljöer. Örnsköldsviks stadskärna har dubbelt så många kulturella och kreativa verksamheter som andra jämförbara stadskärnor. I större städer är var femte verksamhet en kulturell eller kreativ näring, och cirkulära verksamheter är nästan tre gånger vanligare än i mindre städer.

— För att skapa tillväxt behöver vi utveckla livfulla och attraktiva miljöer där våra kulturella näringar spelar en stor roll. Och det här visar på att vi är på rätt spår när det handlar om att tillskapandet av ett nytt kultur- och evenemangscentrum samt planerna för fler hotell i Örnsköldsvik, tillsammans med utvecklingen av nya stadsdelen bidrar det till ett än större utbud och attraktivitet för vår stad, säger Fredrik Holmgren, näringslivschef, Örnsköldsviks kommun.

Örnsköldsvik i siffror

Omsättningsutveckling i stadskärnan mellan 2022 – 2023:
Totalt: 6%
Dagligvaror: 6%
Beklädnadshandel: 2%
Hem- och fritid: 0%
Hotell: 42%
Restaurang: 15%

Kultur och kreativa näringar, antal: 8
Snittet för jämförbara städer, antal: 4

Andel cirkulära verksamheter som second hand, reparatörer, skomakare, procent: 1%
Snittet för jämförbara stadskärnor, andel: 2%

Läs mer om cityindex på fastighetsägarna.se. Länk till annan webbplats.

Publicerad: