Örnsköldsvik klättrar 22 placeringar
Idag presenterade organisationen Svenskt Näringsliv företagsklimatrankingen för 2024. Örnsköldsvik visar en positiv utveckling och klättrar 22 placeringar till plats 255.
— Väldigt roligt att vi har vänt den negativa trend som funnits och fortsätter att klättra i rankingen, den största ökningen sedan 2015. Det visar att vi är på rätt väg, men vi har fortfarande långt kvar och stora förbättringsområden. Vi kommer fortsätta att jobba med att förbättra vardagen för våra företagare, säger Johannes Nordin (M), kommunstyrelsens 1:e vice ordförande vid Örnsköldsviks kommun.
Varje år mäter Svenskt Näringsliv sina medlemmars upplevelser av att driva företag i den egna kommunen. I enkäten får företagen bland annat svara på frågor om kommunens service och bemötande, dialogen med kommunens beslutsfattare och kommunens upphandlingar. I årets enkät ger medlemmarna 3,1 av sex möjliga i totalbetyg till Örnsköldsvik, en förbättring från 2023 då betyget var 2,8. Rikssnittet är 3,5. Sammanlagt besvarade 207 företag i Örnsköldsvik enkäten, vilket motsvarar en svarsfrekvens på 53 procent. Av de svarande hade 72 procent av företagen haft kontakt med kommunen det senaste året.
Kommunen får förbättrat betyg i samtliga frågor som handlar om kontakter, attityder, myndighetsutövning och information och dialog. Det är endast i området som handlar om förutsättningar för företagande, det vill säga tillgång till kompetens, vägnät, tåg- och flyg samt mobilnät och bredband som kommunen backar i betyg.
Örnsköldsviks kommuns näringslivschef Fredrik Holmgren är glad att företagen lämnar ett högre betyg i årets mätning av det lokala företagsklimatet och att kommunen därmed klättrar i denna ranking.
— Positivt att allt arbete som görs internt med att utveckla vår service och vårt bemötande börjar ge resultat. Lite extra nöjd är jag nog med att betygen avseende kontakten kring tillstånd, tillsyn och kontroll stigit kraftigt under det gånga året.
Några av de insatser som kommunen genomfört under året för att utveckla servicen mot företagen är bland annat fortsatt satsningen på utbildningar i service och bemötande. Det har även genomförts upphandlingsskola för företag samt fler dialogmöten med företag inom exempelvis upphandlingar och vissa tillstånd. Utökade telefontider samt snabbare återkoppling inom bygg- och planområdet är också satsningar som genomförts.
Mer om företagsklimatet i Örnsköldsvik
Ta del av resultatet för Örnsköldsvik i mätningen på foretagsklimat.se. Länk till annan webbplats.
Läs om Örnsköldsviks kommuns höga betyg i SKR:s servicemätning Insikt.
Publicerad: