Länk till startsidan
  • Du är här:
  • Startsida
  • Nyheter
  • Nu kan du chatta med kommunen
Medarbetare vid kontaktcenter samlade för en genomgång av nya chatten

De som svarar i den nya chatten är alla erfarna medarbetare i kommunens kontaktcenter.

Nu kan du chatta med kommunen

Från och med 17 september blir det möjligt att chatta med kommunens kontaktcenter. Satsningen är ett led i att öka tillgängligheten.

Allmänhetens kontaktvägar till kommunen kompletteras nu med en chattfunktion på kommunens webbplats, ornskoldsvik.se. Via chatten når användaren kontaktcenter där en kommunvägledare ger personlig service, svarar på frågor, guidar till kommunens digitala e-tjänster och vid behov lotsar användaren vidare med sitt ärende i kommunen.

Kommunvägledarna har en bred kunskap om kommunens verksamheter. Om de inte kan svara på en fråga i chatten har de möjlighet att skicka ärendet vidare till berörd verksamhet i kommunen. Medarbetarna i kontaktcenter har tystnadsplikt.

Den som vill chatta behöver inte identifiera sig utan kan ställa sin fråga direkt. Om personen behöver identifiera sig för att få tillgång till vissa uppgifter eller om ärendet rör känslig information erbjuds personen att samtalet flyttas över till telefon. Detta då chatten inte motsvarar direktiv enligt dataskyddsförordningen GDPR.

Chatten är bemannad 08:00–15:00 helgfria vardagar. Det går bra att chatta på svenska och engelska. Chattfunktionen tas i drift 17 september och blir åtkomlig via ett chattfönster på webbsidan.

– Chatten är en av flera kanaler där allmänheten har möjlighet att ta del av kommunens service och få svar på sina frågor. Det är ett sätt att öka tillgängligheten och att erbjuda kontaktvägar som passar många användare. Personlig service via en digital kanal kan också underlätta för personer att närma sig annan självservice, exempelvis e-tjänster, via kommunens webbplats. På så sätt kan chatten fungera som ett verktyg för ökad digital inkludering, säger Erika Jakobsson, enhetschef för kontaktcenter.

 

Publicerad: