Länk till startsidan
  • Du är här:
  • Startsida
  • Nyheter
  • Kommunen underlättar beställning av tjänstgöringsintyg

Kommunen underlättar beställning av tjänstgöringsintyg

Örnsköldsviks kommun lanserar en ny e-tjänst för att ansöka om tjänstgöringsintyg. Både nuvarande och tidigare medarbetare hos kommunen kan ansöka via den nya e-tjänsten och det är ett intyg där arbetsgivaren redovisar uppgifter om anställningstid och befattning.

Ett tjänstgöringsintyg används för att styrka meriter till exempel vid ansökan om arbete, utbildning eller för lärarlegitimation. Något omdöme om hur medarbetaren har skött dina arbetsuppgifter står inte i intyget.

Den nya tjänsten kommer att kunna erbjuda en snabbare service vid beställning av intyget då Löneenheten under våren även har implementerat en Rpa-lösning, en teknisk lösning som automatiserar processen, för att ytterligare underlätta beställningarna. Victor Berglund, systemadministratör på Löneenheten, är nöjd med den nya tjänsten.

– Under våren har vi jobbat med att sätta upp en digital handläggare som kommer att sammanställa tjänstgöringsintygen. Både den nya e-tjänsten och den digitala handläggaren är ett steg framåt mot att förbättra kommunens service och att digitalisera Löneenhetens processer, säger han.

Här hittar du e-tjänsten för beställning av tjänstgöringsintyg. Länk till annan webbplats.

Du kan även använda QR-koden nedan.

QR-kod för att beställa tjänstgöringsintyg

Publicerad: