Du är här:

Fakturera kommunen

Från den 1 april 2019 ska leverantörer till Örnsköldsviks kommunkoncern skicka e-faktura (format svefaktura eller PEPPOL BIS Billing). Observera att PDF inte är ett godkänt format.

I juni 2018 beslutade Riksdagen att anta lagen om e-faktura till följd av
offentlig upphandling (SFS 2018:1277). Lagen innebär att alla inköp som görs, av Örnsköldsviks kommunkoncern oavsett värde, till följd av upphandlingslagarna LOU, LUF, LUFS eller LUK ska faktureras med e-faktura.  

Skickar ni svefaktura så kan ni fortsätta med det även efter den 1 april 2019.

Ni som inte e-fakturerar idag

Om ni skickar få fakturor kan ni registrera dem kostnadsfritt via denna länk: https://web.inexchange.se/InExchange/Mottagare/ornskoldsvik/Default.aspxlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

En länk till en film som visar hur man registrerar en faktura
https://support.inexchange.com/hc/sv/articles/207908245länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Om ni har ett affärssystem:

Det finns ofta möjlighet att skapa e-faktura via befintliga affärssystemen/ekonomisystem, kolla med din systemleverantör. Faktureringstjänster kan också köpas via vissa företag för att åstadkomma samma sak, liksom installation av så kallad virtuell fakturaskrivare.

Fyll i formuläret -Vi vill skicka e-faktura så tar vi kontakt med er för att starta upp detta för kommunkoncernen.

Gln-kod/Orgnr

Örnsköldsviks kommuns
GLN-kod: 7381020590003
Orgnr: 212000-2445

Bilagor

Om era fakturor inte är kompletta utan bilagor ska de bifogas (i PDF-format) med fakturan.

Fakturaadress

Örnsköldsviks kommun
Leverantörsfaktura
891 88  Örnsköldsvik

Betalningsvillkor

Kommunen betalar din faktura 30 dagar efter att ha tagit emot korrekt faktura, om inte annat uttryckligen har avtalats.

Ansök om kortare betalningstid från kommunen

För lokala mindre företag (registrerade i Örnsköldsviks kommun) erbjuder kommunen kortare betalningsvillkor än 30 dagar vid fakturering av direktupphandlade varor och tjänster som levererats till Örnsköldsviks kommun.

För att kunna ansöka om kortare betalningsvillkor måste ditt företag använda elektronisk faktura (e-faktura). Kommunen kan erbjuda en gratis lösning till mindre företag för detta. Fyll i formuläret -Vi vill skicka e-faktura så tar vi kontakt med er för att starta upp detta för kommunkoncernen.

Du som använder elektronisk faktura kan ansöka om kortare betalningstid.

Tänk på att:

  • Referensnummer ska finnas på fakturan (uppges av beställaren t.ex. 12345000/00)
  • Om fakturan avser utfört arbete ska det anges om F-skattsedel finns eller inte.
  • Skicka inte fakturakopior eller kopia på fakturan som bilaga.
  • Faktureringsavgifter accepteras inte
  • Kommunen betalar till bankgiro i första hand, alternativt plusgironummer.

Kommunen hanterar en stor mängd fakturor och uppskattar att du som är leverantör följer dessa instruktioner.

Sidan uppdaterades

2020-03-19

Sidansvarig:

 Kontakta oss

Centrala fakturagruppen (CFG)
0660-889 96
Skicka e-post


E-faktura

Skicka e-post

Veronika Jakobsson
0660-26 50 55

Sara Sörlin
0660-26 53 82

Öppettider

Måndag-fredag        08:00-16:00
Dag före helgdag     08:00-11:30
Sommartid               08:00-15:00