Ja

Samhällsbyggnad och mobilitet

Den nya stadsdelen ska skapas genom öppen dialog och samverkan för att erbjuda boende, platser, aktiviteter och funktioner som passar alla. Planeringen ska säkerställa att området attraherar människor med olika bakgrund, ålder och förutsättningar. Här finns utrymme att bevara och utveckla sociala värden för en sammanhållen struktur som kan serva både nuvarande och framtida invånare samt besökare.

Trygg urbanitet

Den nya stadsdelen har en kvartersstruktur som fortsätter stadens rutnät och skapar en trygg och trivsam miljö. Gränsen mellan privat och offentlig mark är tydlig, men samspelet stärks med exempel som förgårdsmark och gemensamma lokaler. Bottenvåningarna är levande med lokaler som bidrar till stadens liv och trygghet.

Bild: Bebyggelseområdena ska erbjuda bostäder, utemiljöer, service och aktiviteter, som bidrar till en levande, inkluderande miljö där alla får ta plats – oavsett behov, bakgrund eller livsstil.

Bebyggelseområdena ska erbjuda bostäder, utemiljöer, service och aktiviteter, som bidrar till en levande, inkluderande miljö där alla får ta plats – oavsett behov, bakgrund eller livsstil.

Mänsklig skala med utvalda högdelar

Bebyggelsen är främst 5-6 våningar hög, med lägre byggnader vid inre stråk och kajpromenaden. Högre byggnader markerar specifika platser och möjliggör fler bostäder. Skalan på byggnaderna varierar beroende på omgivningen, och övergångarna mellan högre och lägre byggnader påminner om Örnsköldsviks natur. Bottenvåningarna är omsorgsfullt gestaltade för att skapa en mänsklig skala.

Gatustruktur och mobilitet

De stora gatorna, Strandgatan, Viktoriaesplanaden och Hamngatan, förblir huvudgator. Inom kvarteren är gatorna mer intima, där gång- och cykeltrafik prioriteras över biltrafik. Gång- och cykelvägnätet förbättras med tydliga, säkra stråk. Lungviksgatan föreslås enkelriktas för att minska genomfartstrafiken och skapa bättre kopplingar mellan parkerna.

Rekreativa stråk och cykeltrafik

Nya gång- och cykelvägar skapas längs Lungviksgatan, Hamngatan, Sjögatan och vid Vegakvarteren. Huvudcykelstråken får plats för högre flöden och säkerhetszoner. Gång- och cykelvägar separeras där det behövs, och trafikövergångar blir tydligare med kantsten eller särskild markbeläggning.

Rekreativa gång- och cykelstråk går genom parkerna, och ett nytt stråk längs Trädgårdsgatan knyter samman Lungviksparken med Stadsträdgårdsparken.

En ny gång- och cykelväg föreslås mellan Backgatan och Lungviksgatan för att förbättra kopplingen till stadens östra delar.

Mobilitet och parkering

För att minska behovet av privat bilägande föreslås ett reducerat parkeringstal, det vill säga antal parkeringar som förbereds. Tillsammans med mobilitetsåtgärder som underlättar hållbara resor kan parkeringstalet minskas med upp till 40%, baserat på erfarenheter från andra projekt. För vissa kvarter kan parkeringen minska med upp till 90%. Föreslaget parkeringstal blir 0,35 bilplatser per lägenhet, exklusive besöksparkering.

Mobilitetshus

För att främja hållbar mobilitet föreslås att parkeringen samlas i mobilitetshus, som erbjuder fler tjänster än traditionell parkering. Dessa hus kan inkludera bilpool, cyklar, elsparkcyklar, cykelreparation, laddstationer och servicefunktioner som återvinning och leveransboxar.

Mobilitetshusen kan även inrymma funktioner som elproduktion eller bredband. Ett mobilitetshus planeras i Vegakvarteren med 380 bilplatser och ett i Lungvikstrand med 190 bilplatser.

BildtextFörstora bilden

För att främja hållbar mobilitet föreslås bland annat att parkeringar samlas i mobilitetshus.

 

Parkering för rörelsehindrade

Parkeringsplatser för rörelsehindrade ska finnas inom 25 meters gångavstånd från entréer till offentliga och bostadslokaler. Dessa parkeringar planeras i första hand på allmän plats för att ge mer utrymme på bostadsgårdarna.

Cykelparkering

Med färre bilplatser ökar behovet av cykelparkering. Dessa ska vara lättillgängliga, välplanerade och rymma både vanliga cyklar och de som kräver mer utrymme, som lastcyklar. För att inte ta upp för mycket plats på gårdarna kan cykelparkeringen ordnas på två våningar.

Kollektivtrafik

Kollektivtrafik bidrar till en hållbar stad genom att minska utsläpp, olyckor, buller och trängsel. Programområdet har ett bra läge nära kollektivtrafik, med cirka 300 meter till Örnparken, en viktig knutpunkt för stadsbussarna. Det finns två hållplatser inom området: Sjögatan och museet. Hållplatsen Sjögatan föreslås flyttas västerut för bättre åtkomst för boende och besökare.