Ja

Illustration framtida förbifart samt  Anna-Britta Åkerlind, Johannes Nordin och Anders Jäger.

Förbifart Örnsköldsvik är ett stort infrastrukturprojekt för framtida tillväxt.

Tre nycklar till Örnsköldsviks framtida tillväxt

Örnsköldsviks kommun står inför många utmaningar - och möjligheter. Inte minst sett till infrastruktur och energiförsörjning. Frågor som är ständigt på agendan för Anna-Britta Åkerlind, Johannes Nordin och Anders Jäger.

%%#6a762a%%accent-1%%

Bättre förutsättningar för utveckling, investeringar och hållbar tillväxt. Det är fokus och prioriterade områden för Örnsköldsvik. Målet med Förbifart Örnsköldsvik är att skapa bättre infrastruktur genom en tunnel i Åsberget som leder E4 förbi centrum. Projektet är nära kopplat till kommunens ambitioner för ökad tillväxt samt för en förbättrad luftkvalité i centrum.

– Förslaget till nationell plan har kommit från Trafikverket där förbifarten är med på listan över prioriterade projekt som inte är statligt finansierade. Vi arbetar för att vara kvar på den listan och arbetar vidare med finansiering, säger kommunstyrelsens ordförande Anna-Britta Åkerlind.

En statlig utredning, ledd av Clas Norgren, väntas presenteras den 15 december. Den ska bland annat klargöra hur offentlig-privat samverkan och eventuell privatfinansiering kan möjliggöras.

– Vi följer utredningen noga, särskilt frågan om helt privatfinansierad infrastruktur. Att vi finns med i planerna framåt är så klart väldigt positivt alldeles oavsett, kommenterar kommunstyrelsens vice ordförande Johannes Nordin.

– För att kunna komma vidare krävs nationella beslut, exempelvis kring tunnelavgifter. I den bästa av världar kommer de besluten utifrån de här utredningen och utifrån nationell plan, tillägger Anna-Britta Åkerlind.

Förutom ett förbättrat trafikflöde genom centrala Örnsköldsvik är flygtrafiken en fråga där en väl fungerande flygplats har en betydande roll i stadens utveckling. I budgetpropositionen för 2026 föreslår regeringen ett ökat statligt stöd till kommunala och regionala flygplatser. Det ska bidra till att stärka flygplatsernas ekonomiska förutsättningar och säkerställa att de kan fortsätta fungera som viktig infrastruktur för hela landet.

– Örnsköldsviks kommun står ungefär fem procent av Sveriges BNP export och det på 0,5 procent av befolkningen. Utan en fungerande flygplats riskerar internationella företag att lägga såväl huvudkontor som utveckling på andra platser, säger tillväxtchef Anders Jäger.

Regeringen har fattat beslut om en utredning, ledd av Anders Flanking, som bland annat ska se över statens roll som ägare av flygplatser. Den förväntas presenteras under hösten 2026.

– Vi känner ännu inte till hur mycket av det ökade stödet som faller ut till kommunen, men en kvalificerad gissning är en dubblering. I utredningen har vi som län varit med och sagt vårt samt lyft frågor om tillgänglighet med upphandlade linjer samt flygets samhällsviktiga funktioner men även totalförsvarets behov av flygplatser, säger Anna-Britta Åkerlind.

En annan viktig fråga för framtida investeringar är tillgången på el. Örnsköldsvik har en nuvarande eleffekt på 300 megawatt. En utbyggnad till 500 megawatt planeras, med sikte på 800 megawatt på längre sikt. Det krävs för nyetableringar och elektrifiering – som exempelvis den av Liquid Wind planerade elektrobränsleanläggningen.

– Det är långa ledtider på utbyggnationer, men vi blivit lovade en ökning på 80 megawatt från 2028 till att börja med. Vi för löpande dialog med Svenska Kraftnät och Vattenfall för att samordna planeringen, kommenterar Johannes Nordin och avslutar:

– Svenska Kraftnäts fokus ligger just nu på överföringen mellan elområde två och tre, vilket kan frigöra kapacitet och öka vårt effektuttag. Men det här är ett väldigt långsiktigt arbete som pågår där vi behöver ligga steget före, avslutar Nordin.

 

Text: Frank Eriksson
Bild: Montage/foto Örnsköldsviks kommun
Illustration: AFRY