Autonoma flygplatser - framtidens lösningar finns i Örnsköldsvik
Örnsköldsvik Airport ligger i framkant av den teknologiska utvecklingen inom flygplatsdrift. Genom ett treårigt forskningsprojekt vid Mittuniversitetet har flera betydande framsteg gjorts för att skapa framtidens flygplats, där autonoma och fjärrstyrda system spelar en central roll.
– Vi är långt fram utvecklingsmässigt när det gäller framtida lösningar och utveckling av flygplatser i Sverige, säger Robert Gyllroth, vd för Örnsköldsvik Airport.
Framtidens flygplats kommer i stor utsträckning jobba med autonomi och fjärrstyrning, något som är viktigt för att driva regionala flygplatser. För tre år sedan inleddes ett forskningsprojekt med olika partners för att jobba vidare med dessa frågor, bland annat Mittuniversitet, Luftfartsverket och Örnsköldsvik Airport. Projektets övergripande mål var en autonom, säker och kostnadseffektiv regional flygplats som kan stå som modell för andra flygplatser i Sverige och omvärlden.
– Det är bra att vi som organisation är med i denna typ av projekt. Det genererar nya idéer och utvecklingsmöjligheter, vilket gör oss mer attraktiva, säger Robert.
Anna-Maria Selvehed, projektledare vid Mittuniversitetet, betonar vikten av samarbetet.
– Vi har samarbetat med hela värdekedjan, från teknikföretag till Luftfartsverket och universitetet. Historiskt har vi haft många framgångsrika samarbeten med flygplatsen i Örnsköldsvik.
Alla de mål som upprättades vid projektstarten har uppnåtts. Det som bland annat gjorts i projektet är att vidareutveckla flygplatsens säkerhetssystem DRIWS så att man även kan se drönare och andra luftburna fordon i det system som i dag har koll på fordon på marken. En vision är att man i framtiden kan använda flygplatsens system för säkra start och landningar av drönare, exempelvis vid olyckor.
– Drönare kan bland annat vara till stor hjälp vid olyckor och bränder. En drönare kan skickas och vara på plats för att ge bildöverföring till räddningspersonal innan de hunnit fram, på så sätt kan de snabbt få en god överblick över platsen, säger Robert.
Ett självkörande fordon har också tagits fram för att med ny kamera- och laserteknik mäta friktion, till exempel halka och is, på landningsbanan.
– Projektet har varit komplext med många sammanhängande delar. Men vi har uppnått våra mål. Nu fortsätter vi med nya projekt som bygger vidare på tidigare framgångar. Ett nytt projekt fokuserar på att mäta kemikaliekoncentrationen på landningsbanan, i samarbete med NTNU i Trondheim, säger Anna-Maria.
Resultatet av projektet innebär att Örnsköldsviks flygplats fortsätter att ligga i framkant av teknikutvecklingen inom flygplatsdrift.
– Vi har lärt oss mycket och är redo att ta nya steg i utvecklingen. Vi var som exempel först ut i världen med fjärrstyrd teknik inom flygtrafiktjänster. Nu finns åtta flygplatser i Sverige med fjärrstyrd trafikledning. Vårt arbete inom autonomi och fjärrstyrning uppmärksammas internationellt. Det är roligt att vi är i framkant, det vill vi fortsätta med, avslutar Robert.