Ja

John Vestberg är grundare och vd för Clavister.

John Vestberg är grundare och vd för Clavister.

Clavister växer från säker bas i Örnsköldsvik

Efter många år av global offensiv valde Clavister att backa hem – och satsa på försvaret. Omställningen skedde i rätt tid för att möta 2020-talets utmaningar för både civilsamhälle och försvarskunder. Nu växer Örnsköldsviksföretaget kvartal för kvartal, inte minst genom stora avtal på hemmaplan.

%%#6a762a%%accent-1%%

Med säte och huvudkontor i Örnsköldsvik har Clavister utvecklat cybersäkerhetslösningar sedan 1990-talet. Från början gjorde företaget sig känt som leverantör av brandväggar, en hårdvara som tillsammans med företagets egenutvecklade mjukvara utgör dagens ledande erbjudande inom cybersäkerhet.

– Vi har successivt kunnat bygga från en bra bas, och expandera produkterna på bredden och på djupet, utan att kasta bort någonting. Det som har tagit tid är att hitta rätt marknadsstrategi och att öka försäljningen, säger John Vestberg.

Han beskriver hur företaget under 00- och 10-talet expanderade med säljare över i stort sett hela världen, från Brasilien till Malaysia, och till slut drog på sig en för stor kostym.

– Det låter ju flådigt, kanske, men rent konkret så byggde vi ingen kritisk massa någonstans. Det blev spretigt.

Vändpunkten kom omkring 2018–2019, då styrelsen beslutade om en bred palett av kraftfulla åtgärder. Clavister fokuserade på sina starkaste marknader, bantade kostnaderna med 25 procent och gjorde om affärsmodellen helt med tonvikt på samhällskritiska funktioner. Det innebar båda civila och militära kunder med fokus på högsta säkerhet i sina IT-system.

Strategin visade sig vara goda förberedelser för det som skulle komma. I flera vågor har EU:s dataskyddslagar, osäkerheten med Trump i Vita Huset och Rysslands ockupationskrig i Ukraina stärkt efterfrågan på europeiska cybersäkerhetsprodukter. Alla de stora konkurrenterna som Cisco och Palo Alto Networks, tidigare tuffa motståndare i en upphandling, har fått svårare att ta hem kontrakt på icke-amerikanska marknaden.

– De har väl en fikakassa som är lika stor som hela vårt utvecklingsteam. Men utvecklingen i världen gjorde att det började bli mer och mer viktigt att titta på var tekniken kommer ifrån. Om du har en säkerhetsprodukt som ska skydda någonting viktigt – är det bra om den är producerad i till exempel Israel, USA, Kina eller Ryssland?

Clavister har i dag sina största marknader i Norden samt de tyskspråkiga länderna i centrala Europa. I mars tecknade Clavister ett avtal på 68 miljoner kronor med BAE Systems Hägglunds, det senaste i en lång rad avtal som gäller användning av Clavisters teknik i CV90 där den funnits ända sedan 2001. I somras tecknade företaget ett viktigt avtal med Saab, som också kommer att använda företagets cybersäkerhetslösningar i sina försvarsprodukter.

I Höga Kusten och Örnsköldsvik finns också Saabägda Dockstavarvet och Milrem Robotics, som tillverkar obemannade landfarkoster.

– Örnsköldsvik börjar bli ännu mer av ett försvarsnav än vad det varit innan, säger John Vestberg.

Att försvarsindustrin skulle växa till en av de större kundkategorierna var inget som till fullo kunde förutspås i styrelserummet för 6–7 år sedan. Men i och med de internationella konflikternas snabba utveckling mot hybridkrig, där cybersäkerhet blir otroligt viktigt, ser John Vestberg både en möjlighet och ett ansvar.

– Utan rätt teknik kanske det till slut handlar om att en CV90 står still på slagfältet och någon förlorar livet, säger han.

Under de senaste tre åren har Clavister ökat omsättningen varje kvartal. John Vestberg minns olyckskorparna som spådde kräftgång efter neddragningarna för 5–6 år sedan, och är glad att de i stället lyckats vända skutan och hitta hem med affärsmodellen och kunderna. Den civila sidan har följt med i utvecklingen och är fortfarande Clavisters största verksamhet.

– Vi har under lång tid investerat säkert 800–900 miljoner kronor i egen teknik, som vi nu äger och kan sälja som 100 procent svenskutvecklad. Om vi till exempel hade fått in erfarenhet från Silicon Valley i ett tidigare skede kanske alltihop hade hamnat i San Francisco i stället.

Till skillnad mot många andra företag har Clavister sällan haft problem med rekrytering, vilket John Vestberg förklarar med att företagets nisch är liten och att man gärna flyttar för att gå jobba med cybersäkerhet. I dag är omkring 130 personer anställda i företaget.

– Tidigare har vi ofta mött inställningen att ”säljarna måste finnas i Stockholm, där kunderna finns”. Nu har vi både många säljare och andra roller på plats i Örnsköldsvik. Vi har plats att växa här, och målet att vårt huvudkontor alltid ska ligga i Örnsköldsvik, avslutar John Vestberg.

Text och foto: Albin Grahn