Förbifart Örnsköldsvik
Målet med Förbifart Örnsköldsvik är att skapa en förbättrad väginfrastruktur
genom en tunnel i Åsberget som leder E4 förbi stadens centrum. Förbifarten är
tydligt sammankopplad med Örnsköldsviks ambitioner att öka stadens tillväxt
och trivsel. Med drygt 60 procent mindre trafik genom stadens centrum finns
otaliga fördelar för såväl lokalbefolkningen som passerande transporter.
Framtaget Business Case för Förbifart Örnsköldsvik visar att projektet kan vara
attraktivt för såväl offentliga som privata aktörer att ta vidare under 2025 som
ett av statens utsedda pilotprojekt för alternativ finansiering 2026. Detta baseras
på såväl omfattande tidigare utredningar som nya analyser av finansierings- och
genomförandemodell, finansiella förutsättningar samt legala överväganden.
Aktuellt just nu
Almedalen 23 - 27 juni
Örnsköldsviks kommunalråd Johannes Nordin och Anna-Britta Åkerlind finns på plats under Almedalsveckan för att prata omställning, eleffekt och infrastruktur som är Örnsköldsviks och Norrlands stora frågor.
– Den gröna omställningen är i full fart på vår hemmaplan, men för
att den ska lyckas krävs satsningar och nytänkande kring tillgången
på el och en framtidssäker infrastruktur. Vi vet hur det kan göras, säger Anna - Britta Åkerlind.
Ett pilotprojekt för alternativ finansiering
Förbifart Örnsköldsvik innebär:
- Restiden för gods som passerar staden förkortas avsevärt och
ger en förbättrad framkomlighet. - Förbättrade trafikflöden på E4 möjliggör ökad tillväxt för såväl Örnsköldsviks kommun, som omkringliggande kommuner.
- Att kommande tillväxt på trafikvolymer kan mötas upp och innebära en finansieringsmöjlighet till projektet genom infrastrukturavgifter.
Minskad trafik genom Örnsköldsvik innebär:
- Förbättrad miljö och hälsa genom minskat buller, bättre luftkvalité
samt en mer attraktiv stadsmiljö. - Förbättrad trafiksäkerhet för bilister, fotgängare och cyklister.
- Kortare restider och minskade risker för trafikstopp, vilket ger en
förbättrad tillgänglighet lokalt.

Karta som visar förbifartens sträckning.
Vägen framåt
Ett pilotprojekt enligt statens nya process för alternativ finansiering
skulle möjliggöra större flexibilitet och snabbare genomförande.
Trots upprepade försök har projektet
ännu inte valts in i Trafikverkets nationella plan för infrastrukturprojekt. Örnsköldsvik står nu redo med ett välpaketerat förslag som möjliggör att Förbifart Örnsköldsvik kan bli ett av statens pilotprojekt för alternativ finansiering och organisering för svenska infrastrukturprojekt.
Business case för Förbifart Örnsköldsvik föreslår att projektet drivs via en koncessionsmodell enligt DBFOM (Design, Build, Finance,
Operate & Maintain).
Det innebär att det upphandlande projektbolaget tar ansvar under en
koncessionsperiod på 30 år, inklusive fyra års byggtid. Till skillnad från traditionella modeller står den privata aktören för finansiering, drift och verksamhetsrisk.
Projektbolaget föreslås ägas av privata majoritetsägare och offentliga
minoritetsägare. De privata står för kapital och expertis, medan offentliga parter säkerställer demokratisk insyn.
De offentliga aktörerna sätter
ramar där beställarna i modellen är Staten och Örnsköldsviks kommun. Staten definierar övergripande mål och krav, ger politiskt stöd och tillgänglighetsbaserat driftsbidrag samt säkerställer att projektet följer lagar, regler och nationella policys.
Örnsköldsviks kommun bidrar med lokala resurser som mark och infrastruktur samt säkerställer att
projektet är förenligt med kommunala mål och visioner.
Projektets finansiering sker genom
statligt och privat kapital. Staten med möjligheter till kreditgarantier, kreditstöd eller direkta lån där statliga kreditgarantier kan stärka projektets riskprofil. Det privata kapitalet kommer från kommersiella banker samt
långsiktiga investerare som pensionsfonder och institutionella investerare med fokus på
säkerställda infrastrukturinvesteringar.
Offentlig-privat samverkan
Den offentlig-privata samverkan innebär:
- Effektivitet säkerställs genom hela projektets livscykel.
- Den initiala offentliga kostnaden kan minska genom privat finansiering.
- Långsiktiga kontrakt skapar stabilitet, kostnadskontroll och trygg avkastning.
- Kan inkludera betalningsmodeller där den privata aktören får intäkter.
- Tillgång till privata marknadens expertis främjar innovation.
- Risköverföring genom att offentlig sektor fokuserar på styrning och privat sektor på genomförande

Vid frågor, kontakta:
Anna- Britta Åkerlind
Kommunstyrelsens ordförande
0660-882 06
anna-britta.akerlind@ornskoldsvik.se

Johannes Nordin
Kommunstyrelsens första vice ordförande
0660-889 57
johannes.nordin@ornskoldsvik.se

Carolina Sondell
Kommunstyrelsens andre vice ordförande, oppositionsråd
0660-881 53
carolina.a.sondell@ornskoldsvik.se
%20kommunalr%C3%A5d%20samt%202e%20vice%20ordf%C3%B6rande.jpg)
Anders Jäger
Avdelningschef, tillväxtavdelningen
0660-886 82
anders.jager@ornskoldsvik.se
