Under sensommaren 2022 bildades företaget Your Brand Travel. Tamer Khairy, en av sex delägare, hade länge funderat över affärskonceptet. När han träffade Mats Eriksson och Mansour Norozi föll pusselbitarna på plats.
– Vi, med olika bakgrunder, erfarenheter och intressen, träffades när vi pluggade ”Affärsutveckling inom besöksnäringen” vid Yrkeshögskolan i Örnsköldsvik, säger Tamer.
– Det var en bra utbildning som gav oss mycket, säger Mansour.
Sedan dess har mycket tankeverksamhet och energi lagts på företaget.
Under denna korta tid har de även deltagit i ett norskt utvecklingsprogram för resebranschen Nordic Travel Tech Incubator. Entreprenörerna har dessutom fått stöd och vägledning av innovationsaktören Bizmaker.
– Det har varit otroligt värdefullt att träffa andra startups, säger Mats.
Affärsidén går alltså ut på att skräddarsy resor och upplevelser för att stärka relationen mellan varumärke och kund. Ett alltmer vanligt sätt bygga varumärkeslojalitet och attrahera nya målgrupper. Ett företag som säljer friluftskläder kan exempelvis erbjuda fjällvandringar, och så vidare.
– Vi fokuserar på olika varumärken men framför allt de som inriktar sig på media, mode, sport och friluftsliv. I förlängningen kan det utvecklas till fler, berättar Mansour.
Via en digital reseportal bokar slutkunderna resa och upplevelse.
– Kunderna skickas dit via varumärkets befintliga kanaler och det är varumärket som är avsändare, säger Mats.
Lojala kunder och merförsäljning är nyckeln till framgång.
Inom rese-och upplevelsebranschen finns ett antal konkurrenter, men företaget Your Brand Travel menar att deras plattform kommer att bli mer användarvänlig och skräddarsydd till varje varumärkes behov än många andra.
– Vi har identifierat ett antal problem som vi vill lösa för slutkunden. Exempelvis så utvecklar vi en checklista för att förhindra att kunder glömmer saker att ta med till resan. Vi kan även skicka med rekommendationer på olika produkter från varumärken till rabatterat pris som passar bokad resa, säger Tamer.
Samtidigt som plattformen utvecklas, med funktion och design, bearbetas ett antal varumärken som ser värdet av att ansluta sig till reseportalen. Vilka vill ägarna ännu inte avslöja.
- Vi för en dialog med flera varumärken. Det svåraste är att få med de första, sedan kommer det gå enklare. Vi börjar med Sverige och Norge för att sedan bygga vidare, säger Tamer.
Samtidigt vill de inte växa för fort utan i lagom och hanterbar takt. Allt för att gynna både företag och kund.
- Lojala kunder och merförsäljning är nyckeln till framgång, säger Mansour.
Mycket tid har lagts på utvecklingsprocessen och mycket hårt arbete återstår.
- Målsättningen är att lansera en betaversion i sommar. Näst på tur är att få in investerare med rätt kompetens och spets på digitalisering, avslutar Mats.