– Vi har alltid arbetat med 3D-printning, men inte på den här nivån där vi är först i Norden att erbjuda den här typen av snabba och stora utskrifter till allt från skyltar och reklam till mockups eller prototyper. Vi har redan mängder av kunder och användningsområden, men har endast sett början av potentialen där bara fantasin sätter gränserna, berättar Ovinge Ingenjörsbyrås VD Patrik von Ahn.
Med fokus på design, utveckling och konstruktion har företaget med huvudkontor i Själevad sedan tidigare uppmärksammade marina samarbeten med högprestandabåtar som Anytec och högaktuella Marell Boats. Med resurser på BAE System Hägglunds och flera stora lokala kunder i Örnsköldsvik är ingenjörskompetens grundpelaren i företaget. I verkstaden på huvudkontoret sker dock tillverkning där flera olika typer av 3D-printning sker.
– Vi valde tidigt att satsa på tekniken för att kunna vara med längre i processen och hjälpa våra kunder. Det vi nu designat och ritat kan vi även erbjuda som fysisk modell, prototyp eller en mockup som hjälper till med placering inför att de riktiga produkterna sedan ska monteras i exempelvis ett fordon, berättar von Ahn.
Vi har alltid arbetat med 3D-printning, men inte på den här nivån där vi är först i Norden att erbjuda den här typen av snabba och stora utskrifter till allt från skyltar och reklam till mockups eller prototyper.
En svårighet med ny teknik kan vara faktiska användningsområden som underlättar eller förbättrar tidigare processer. Där har marknaden nu både mognat och öppnats upp med kunder som bland annat efterfrågar printade och lätta modeller för utställning i naturlig storlek samt modeller av produkter och byggnader i skalat format. Tack vare teknik där fysiska objekt även kan scannas för att sedan skrivas ut som kopior, har riktigt kluriga konstruktioner kunnat levereras till kunder.
– Paradiset i Örnsköldsvik ställdes inför en utmaning då en del av badets vattenrutschbanor gick sönder på grund av snöras och tvingades stänga. Reservdelar existerar inte och att mäta en sådan komplex yta för att sedan rita upp och tillverka är mycket komplext. Det blev en perfekt uppgift för oss då vi 3D-scannade sektionen för att sedan 3D-printa en ny, identisk sektion. Efter glasfiberförstärkning och målning kunde den nya biten monteras och attraktionen åter öppnas. Ett bra exempel på vad den här tekniken kan användas till, sammanfattar von Ahn.