Krisberedskap
Beredskap i kris och krig
Myndigheten för civilt försvar (MCF)
är det nya namnet på den myndighet
som tidigare hette Myndigheten för säkerhet och beredskap (MSB).
Myndigheten har skickat ut en broschyr till alla hushåll.
Broschyren heter Om krisen eller riget kommer.
Broschyren ger råd om hur du och alla andra
kan skydda varandra
och tillsammans stå emot en allvarlig händelse
eller i värsta fall krig.
Även om det är tryggare i Sverige
än i andra länder
finns det sådant som kan hota Sverige.
Om du läser broschyren
är du bättre föreberedd om något allvarligt händer.
På MCFs webbplats hittar du broschyren Länk till annan webbplats.
Om krisen eller kriget kommer på lättläst svenska Länk till annan webbplats.
Broschyren Om krisen eller kriget kommer
finns också på flera andra språk Länk till annan webbplats.
Skyddsrum
Skyddsrum är märkta med en skylt
där det ståt SKYDDSRUM.
Om du behöver skydd vid ett militärt anfall
har du rätt att komma in i närmaste skyddsrum.
Skyddsrum har en skylt
med en orange fyrkant och en blå triangel.
Ta gärna reda på var ditt närmste skyddsrum finns.
På Myndigheten för civil beredskaps webbplats finns en digital karta Länk till annan webbplats.
som visar skyddsrum i Sverige. Länk till annan webbplats.
Där du kan zooma in den plats där du är
och se var närmaste skyddsrum ligger