Hemberedskap

Med rätt förberedelser
kan du klara dig bättre vid en kris.
Det är alltid bra att vara lite förberedd
ifall något oväntat händer.

Det kan till exempel bli strömavbrott mitt i kalla vintern.
Vattnet kan bli avstängt.
Oväder kan göra att du inte kan ta dig till affären.
Det kanske inte går att ringa som vanligt.
Du kanske inte kan få nyheter och information
som vanligt via TV, radio och internet.

Det är bra om så många som möjligt
gör vad de kan för att kunna klara sig själva
utan samhällets hjälp under minst en vecka.
Hemberedskap kallas det.

En god hemberedskap gör dig förberedd
så att du kan ordna med mat, vatten
och värme.
Du behöver kunna ta del av viktig information
och ha möjlighet att kontakta andra vid behov.

Vill du förbereda dig bättre i ditt hem Länk till annan webbplats.
finns här bra tips på vad du kan göra Länk till annan webbplats..

Beredskap i kris och krig

Myndigheten för civilt försvar (MCF)
är det nya namnet på den myndighet
som tidigare hette Myndigheten för säkerhet och beredskap (MSB).
Myndigheten har skickat ut en broschyr till alla hushåll.
Broschyren heter Om krisen eller riget kommer.

Broschyren ger råd om hur du och alla andra
kan skydda varandra
och tillsammans stå emot en allvarlig händelse
eller i värsta fall krig.

Även om det är tryggare i Sverige
än i andra länder
finns det sådant som kan hota Sverige.
Om du läser broschyren
är du bättre föreberedd om något allvarligt händer.

På MCFs webbplats hittar du broschyren Länk till annan webbplats.
Om krisen eller kriget kommer på lättläst svenska Länk till annan webbplats.

Broschyren Om krisen eller kriget kommer
finns också på flera andra språk Länk till annan webbplats.

Skyddsrum

Skyddsrum är märkta med en skylt
där det står SKYDDSRUM.
Om du behöver skydd vid ett militärt anfall
har du rätt att komma in i närmaste skyddsrum.
Skyddsrum har en skylt
med en orange fyrkant och en blå triangel.

Ta gärna reda på var ditt närmste skyddsrum finns.
På Myndigheten för civil beredskaps webbplats finns en digital karta Länk till annan webbplats.
som visar skyddsrum i Sverige. Länk till annan webbplats.
Där du kan zooma in den plats där du är
och se var närmaste skyddsrum ligger