Råd till dig som köper något

En konsument är en person som köper något.
När du ska köpa dyra saker
vill du nog att det ska vara bra saker
och att det ska bli ett bra köp.
Vill du ha tips och råd inför ett köp
eller veta mer om köpeavtal
kan du kontakta en konsumentvägledare.

Du kan få information
innan du köper en sak eller en tjänst.
Du kan få veta hur du ska göra
om du vill lämna tillbaka något.
Du kan få veta hur du ska göra för att klaga
om du inte är nöjd med en tjänst.

Ett bra tips är att alltid spara kvittot
när du har köpt något.
Då är det lättare att få lämna tillbaka
eller byta varan om du inte är nöjd.

Just nu har Örnsköldsviks kommun
ingen egen konsumentvägledare.
Behöver du hjälp och råd
kan du vända dig till Konsumentverkets upplysningstjänst.
Den tjänsten heter "Hallå konsument".
Du kan ringa till "Hallå konsument" på telefon 0771-525 525.
Du kan skicka e-post till halla@konsument.se

Du hittar också information på lättläst svenska Länk till annan webbplats.
på "Hallå konsuments" webbplats. Länk till annan webbplats.