Viktig information om coronapandemin

Covid19, coronavirus

I Sverige och runtom i världen
sprids ett virus
som heter corona
och en sjukdom som heter covid-19.

Det är viktigt att du och jag
och alla andra hjälps åt
att bromsa det smittsamma viruset.

Det bästa sättet är att vaccinera sig mot covid-19.

Känner du dig lite sjuk
ska du stanna hemma.
Du ska inte gå till jobb eller skola
om du känner dig sjuk.
Du bör också testa dig
för att se om du har coronavirus.
Det gäller också om du redan är vaccinerad.
Behöver du vård
ska du kontakta din hälsocentral.

Alla vuxna
och alla barn som har fyllt 12 år
får vaccinera sig mot covid-19.
Vaccinationen är ett skydd mot allvarlig sjukdom.
Vuxna och ungdomar som har fyllt 16 år
måste boka tid själva.
Barn mellan 12 och 16 år
erbjuds vaccinering via skolan.

Om du inte redan har vaccinerat dig
är det bra om du bokar tid för vaccination.
Det gör du enklast via vårdguiden 1177 Länk till annan webbplats..
Har du svårt att använda internet
kan du boka tid på telefon.
Numret är 0611 - 804 00.

För att motverka att smittan sprider sig
behöver alla hålla avstånd till andra.
Det gäller inomhus
där det finns risk för trängsel.
Åk helst inte med buss och tåg
under tider när det är trångt på bussen eller tåget.
Måste du ändå åka
bör du som vuxen bära munskydd.

Om du inte har vaccinerat dig
måste du vara extra försiktig
och helst låta bli att vara nära äldre personer
och personer som riskerar att bli allvarligt sjuka.

Läs mer om smittan, sjukdomen och vaccinationer

Det finns bra information på lättläst svenska på
webbplatsen krisinformation.se Länk till annan webbplats.

Folkhälsomyndigheten Länk till annan webbplats. har information
på lättläst, uppläst och på teckenspråk.

På Vårdguiden 1177 finns lättläst information Länk till annan webbplats.
om vaccinering mot covid-19 Länk till annan webbplats.


Vaccinationsbevis

Från och med 1 december 2021
kan du behöva visa ett vaccinationsbevis
om du ska besöka ett offentligt arrangemang inomhus.
Hockeymatcher, konserter
och teater är exempel på offentliga arrangemang.
Vaccinationsbeviset visar att du är fullt vaccinerad
mot covid-19.
Du kan ladda hem eller beställa ett vaccinationsbevis
från e-hälsomyndigheten.
Den här länken tar dig till webbplatsen för vaccinationsbevis Länk till annan webbplats.

Om du är yngre än 18 år
behöver du inte visa vaccinationsbevis.