Viktig information om coronapandemin

Det är du och jag som har makten över viruset - tillsammans kan vi minska smittspridningen. Läs mer om hur Örnsköldsviks kommun hanterar coronapandemin.

Covid19, coronavirus

I Sverige och runtom i världen
sprids ett virus
som heter corona
och en sjukdom som heter covid-19.

Det är viktigt att du och jag
och alla andra hjälps åt
att bromsa det smittsamma viruset.

Att hålla avstånd till andra
och att vara noga med
att tvätta händerna är två saker
som vi alltid måste göra.

Känner du dig lite sjuk
ska du stanna hemma.
Du ska inte gå till jobb eller skola
om du känner dig sjuk.
Behöver du vård
ska du kontakta din hälsocentral.

Alla vuxna som vill
ska få vaccinera sig mot covid-19.
Vaccinationen är ett skydd mot allvarlig sjukdom.
I Örnsköldsvik kan nu alla som fyllt 18 år
boka tid för vacination.
Det gör du enklast via vårdguiden 1177länk till annan webbplats.
Har du svårt att använda internet
kan du boka tid på telefon.
Numret är 0611 - 804 00.

Läs mer om smittan, sjukdomen och vaccinationer

Det finns bra information på lättläst svenska på
webbplatsen krisinformation.selänk till annan webbplats

Folkhälsomyndighetenlänk till annan webbplats har information
på lättläst, uppläst och på teckenspråk.

På Vårdguiden 1177 finns lättläst information länk till annan webbplats
om vaccinering mot covid-19länk till annan webbplats