Länk till startsidan

Rösta i val

Söndag 11 september 2022
är det allmänna val i Sverige.
Det är tre val på samma dag.
De valen gäller riksdagen,
regionen och kommunen.

I riksdagsvalet röstar du på det parti
som du vill ska styra landet.
I valet till regionfullmäktige
röstar du på vilka som ska styra Region Västernorrland.
Regionens största ansvarsområde gäller sjukvård.
I valet till kommunfullmäktige
röstar du på det parti som vill
ska styra Örnsköldsviks kommun.

Alla som har rösträtt
får ett röstkort i sin brevlåda.
Det skiljer sig lite mellan
vem som får rösta i de tre valen.
Här kan du se vad som gäller:

Rösträtt till riksdagen

Du ska ha fyllt 18 år.
Du måste vara svensk medborgare.
Du måste bo eller någon gång i ditt liv
ha bott i Sverige.

Rösträtt till regionen och kommunen

Du ska ha fyllt 18 år.
Du måste bo i kommunen eller regionen.
Du måste vara medborgare i Sverige,
något EU-land eller Island eller Norge.
Om du är medborgare i något annat land
än EU-länder, Island eller Norge
måste du ha bott i Sverige i 3 år
för att ha rösträtt.


På valmyndighetens webbplats Länk till annan webbplats.
hittar du lättläst information om valet. Länk till annan webbplats.