Rösta i val

Vid olika val får vi rösta om
vilka som ska styra i Sverige
och vilka som ska styra i Europa.

Vart fjärde år är det allmänna val till
riksdag, region och kommun.
Då röstar vi om vilka som ska styra Sverige.
Det valet sker nästa gång
söndag 13 september 2026

Val till riksdag, region och kommun

När vi väljer vilka som ska styra Sverige
är det tre val på samma dag.
De valen gäller riksdagen,
regionen och kommunen.

I riksdagsvalet röstar du på det parti
som du vill ska styra landet.

I valet till regionfullmäktige
röstar du på vilka som ska styra Region Västernorrland.
Regionens största ansvarsområde gäller sjukvård.

I valet till kommunfullmäktige
röstar du på det parti som du vill
ska styra Örnsköldsviks kommun.
Kommunen sköter till exempel vård och skola
fritidsgårdar, badhus och bibliotek:
Kommunen sköter gator och parker
och har koll på att viktiga regler om miljön följs.

Röstkort

Alla som har rätt att rösta
får ett röstkort

Om du har en digital brevlåda får du
röstkortet tre veckor före valet.
Om du inte har en digital brevlåda får du
röstkortet med posten i stället.

På röstkortet står det
vilka val du har rätt att rösta i.
Det skiljer sig lite mellan
vem som får rösta i de tre valen.
Här kan du se vad som gäller:

Rösträtt till riksdagen

Du ska ha fyllt 18 år.
Du måste vara svensk medborgare.
Du måste bo i Sverige nu
eller ha bott i Sverige tidigare.

Rösträtt till regionen och kommunen

Du ska ha fyllt 18 år.
Du måste bo i kommunen eller regionen.
Du måste vara medborgare i Sverige,
något EU-land eller Island eller Norge.
Om du är medborgare i något annat land
än EU-länder, Island eller Norge
måste du ha bott i Sverige i minst 3 år
för att ha rösträtt till kommunen och regionen.

Visa vem du är

När du ska lämna din röst
behöver du visa ditt identitertskort.
Ditt körkort eller ditt pass
gäller som identitetdskort.

Hjälp att rösta

Om du har en funktionsnedsättning
eller av någon annna orsak
har svårt att rösta på egen hand
kan du be om hjälp.
Röstmottagarna som jobbar i lokalen
kan hjälpa dig.
De får inte berätta för någon annan
hur du röstar.

Val till Europaparlamentet

Vart femte år är det val till Europaparlamentet.
Nästa val till Europaparlamentet är 2029.

När det är val till Europaparlamentet
väljer vi vilka svenska politiker
som ska representea Sverige i Europaparlamentet.
Det väljer vi för att Sverige är med
i den Europeiska Unionen.
Europeiska Unionen brukar förkortas till EU.

I Europaparlamentet beslutar
representanter från Sverige och övriga EU-länder
gemensamt om frågor som rör alla länder som är med i EU

Du ska ha fyllt 18 år
för att få rösta till Europaparlamentet.
Du måste också vara medborgare i Sverige
eller ett annat EU-land.
Du som har rätt att rösta i valet till Europaparlamentet
får ett röstkort i din brevlåda.

Mer information om att rösta i allmänna val

På valmyndighetens webbplats Länk till annan webbplats.
hittar du lättläst information om val och om att rösta. Länk till annan webbplats.