Örnsköldsvik och Höga kusten

I Örnsköldsviks kommun bor 55 tusen människor.
Ungefär hälften bor i staden Örnsköldsvik
eller i närheten av staden.
Bjästa, Husum, Bredbyn
och Köpmanholmen är de största orterna utanför staden.

Staden Örnsköldsvik

Örnsköldsvik har varit stad sedan år 1894.
Namnet Örnsköldsvik har staden fått
till minne av en man som hette Per Abraham Örnsköld.
Per Abraham Örnsköld var landshövding på 1700-talet.

Höga kusten

Örnsköldsvik är en del av Höga kusten.
Här finns många höga berg som går rätt ned i havet.
Det som är ovanligt med Höga kusten
är att här höjer sig landet ur vattnet
med 1 centimeter varje år.
Det är bland det mesta i hela världen.

Höga kustenleden är en vandringsled
som går mellan Högakustenbron i Kramfors kommun
och Örnsköldsvik.
Leden är 13 mil lång.
Det finns övernattningsstugor
och vindskydd
på flera platser längs vägen.