Politikernas arbete är offentligt.
Det betyder att alla ska få veta
vad politikerna bestämmer.
Du kan besöka kommunfullmäktiges sammanträden
och lyssna på vad de pratar om och bestämmer.
Du kan också se och höra sammanträdet
i direktsändning på webb-tv.
Du kan få läsa protokollen
från nämndernas sammanträden.
Protokoll är anteckningar
där det står vad politikerna har bestämt.
Protokollen läggs ut på kommunens webbplats.
Du kan också vända dig till kontaktcenter
för att få ta del av protokollen.
Ett e-förslag är ett förslag från en privatperson
till kommunens politiker.
E-förslag betyder att du skickar förslaget
via en elektronisk tjänst, så kallad e-tjänst.
E-tjänsten för att lämna e-förslag kommer du åt
på kommunens webbplats
via en dator, surfplatta eller mobiltelefon.
Alla som har en idé eller ett förslag
som handlar om något
som kommunen har ansvar för
kan skicka in ett e-förslag.
E-förslagen visas sedan på kommunens webbplats.
Där kan alla som bor i Örnsköldsviks kommun
se och rösta på förslaget under 90 dagar.
Om 50 personer röstar på förslaget
går förslaget vidare till politikerna
så att de kan fatta beslut om förslaget.
När politikerna har bestämt
om de vill att förslaget ska genomföras
eller att det inte ska genomföras
visas beslutet på kommunens webbplats.
Har du svårt att använda elektroniska tjänster
kan du vända dig till kommunens kontaktcenter
så får du hjälp att lämna in ditt e-förslag.
Den här länken tar dig till e-tjänsten där du kan lämna e-förslag. Länk till annan webbplats.
Du kan ringa eller skriva
eller skicka e-post till politikerna
och ställa frågor
eller berätta vad du tycker.
Om du inte är nöjd med ett beslut
kan du klaga.
Då ska du tala med den som har fattat beslutet.
Klaga inom 3 veckor
från att du fått beslutet.