Museum och konst

Ha ögonen öppna när du är ute på stan
eller besöker någon byggnad som är öppen för alla.
Det kan finnas ett konstverk
där du minst anar det.
Här kommer förslag på några platser
som du kan besöka
om du gillar konst och historia.

Örnsköldsviks museum och konsthall

På Örnsköldsviks museum och konsthall
kan du titta på konst och olika utställningar.

Vissa dagar har museet aktiviteter där du själv
kan vara med och skapa.
Till exempel kan du delta i kultur-labb
på lördagar.

Örnsköldsviks museum och konsthall
ligger på Läroverksgatan 1 i Örnsköldsvik.
Det har öppet på tisdag - lördag klockan 12:00-16:00.
Telefonnumret är 0660-886 00.

Det kostar inget att besöka Örnsköldsviks museum och konsthall.

Hans Hedberg museum

I byggnaden Arken kan du se keramik
som konstnären Hans Hedberg har skapat.
Där finns bland annat stora frukter
med glasyr i vackra färger.

Konstpark

I Köpmanholmen finns en konstpark
som heter Herrgårdsparken.
Där kan du vandra runt i parken
och se på konstverk som finns placerade
bland blommor och träd.
Här och var dyker det upp figurer
som gör vandringen spännande även för barnen.

Kommer du med bil
finns det en parkering
vid slutet av Sågvägen i Köpmanholmen.
Det finns också en busshållplats
helt nära parken.

Brynge kulturområde

På sommaren kan du se konst
i en gammal kraftstation i Brynge.
I området finns också utställningar
om tillverkning av lintyg och om sågverk
som var viktig industri i Örnsköldsvik förr i tiden
Brynge ligger efter vägen mellan Bjästa och Sidensjö.
I kulturområdet finns ett café som brukar vara öppet
på lördagar och söndagar i juli.