Sopor

Kommunens miljö- och vattenbolag
som heter Miva
tar hand om dina sopor.
Bor du i lägenhet
lägger du soporna i ett sophus.
Bor du i en villa kommer sopbilen
och tömmer din soptunna.  

Sortera soporna

Det är bra för miljön om du sorterar dina sopor.
På återvinningsstationerna kan du lämna tidningar och kartonger
och glas och plast i olika behållare.  

Batterier ska du lämna i återvinningsboxar.
Återvinningsboxen är en röd liten låda
som finns vid återvinningsstationen. 

Målarfärger och byggmaterial,
lampor och elektriska apparater
ska du lämna till en återvinningscentral.
Du kan också lämna löv
och annat trädgårdsavfall där.

Det är gratis för privatpesoner
att lämna grovavfall på återvinningsstationerna.

Här hittar du återvinningscentralerna
Må avfallsanläggning är störst
och kan ta emot alla typer av avfall.
Må avfallsanläggning finns på Returvägen 11 i Må.
Det är skyltat från sista rondellen
när du kör E4 i riktning mot Umeå.
Må återvinningcentral är öppen 6 dagar
varje vecka.

Bredbyns återvinningscentral finns på Prästbordet 205
intill Anundsjö Bygg.
Den är öppen på måndagar klockan 13-20. 

Björna återvinningscentral finns på Hagvägen 5
strax bortanför Björnavagnar.
Den är öppen på tisdagar klockan 13-20.

Bjästa återvinningscentral finns på Ariavägen 3
intill Övik Energis värmeverk.
Den är öppen på onsdagar klockan 13-20

Husums återvinningscentral finns på Dombäck 241
intill Åke Sjöströms AB och flisterminalen.
Den är öppen på torsdagar klockan 13-20


Kontakt

Vill du ringa till miljö- och vattenbolaget Miva
är telefonnumret 0660 - 330 400.

Sidan uppdaterades

2018-11-07

Sidansvarig: