Skydd vid olyckor
Om det brinner eller har hänt en allvarlig olycka
ska du alltid ringa larmnummer 112.
Du som har en hörselskada eller svårt att tala
kan ansluta dig till en SMS-tjänst för att nå larmnumret 112.
För att kunna använda SMS-tjänsten i en nödsituation
behöver du anmäla dig i förväg.
Du anmäler dig på SOS Alarms webbsida.
Här finns länk till SOS Alarms tjänst SMS112 Länk till annan webbplats..
Kommunens räddningstänst
Räddningstjänsten finns
för att vi ska vara trygga.
Räddningstjänsten kommer när det brinner
och hjälper också till vid andra olyckor.
Räddningstjänsten lär ut
hur man kan stoppa bränder och olyckor.
Att skaffa brandvarnare är ett tips
på hur du kan göra ditt hem lite tryggare.
Brandvarnaren är en dosa som piper högt
när den känner rök och värme.
Glöm inte att byta batteri i brandvarnaren
en gång om året.
Byt batteri när du köper adventsljus.
Då är det lättare att komma ihåg.
Om det brinner eller har hänt en allvarlig olycka
ska du alltid larma 112.
Om du har ett annat ärende
som du vill tala med räddningstjänsten om
kan du ringa kontaktcenter på telefon 0660-880 00
Då får du hjälp att nå rätt person
hos räddningstjänsten.
Om något allvarligt händer
Det kan vara farligt att vara ute
när det har hänt en olycka.
Det kan till exempel vara något giftigt ämne
eller skadlig gas som har kommit ut i luften.
En varningssignal varnar människor
om det är farligt att vara ute.
En varningssignal är ett högt ljud
som låter i 7 sekunder.
Sedan är det tyst i 14 sekunder.
Efter det kommer ett högt ljud under 7 sekunder igen.
Så håller det på under minst 2 minuter.
När du hör en varningssignal måste du gå in.
Du ska stänga alla dörrar, fönster
och ventiler där luft kan komma in i huset.
Du ska lyssna på lokalradion.
Lokalradion är P4.
På radion får du veta vad som har hänt
och vad du ska göra.
Den informationen kallas för VMA,
och betyder Viktigt Meddelande till Allmänheten.
Information vid olyckor och kriser
Ibland händer det olyckor
och kriser som drabbar många i samhället.
Det kan till exempel inträffa en snöstorm eller en översvämning
eller att många har drabbats av en svår influensa.
Då kan du ringa till informationsnumret 113 13
för att få mer information.
Du kan också hitta lättläst information Länk till annan webbplats.
på webbplatsen Krisinformation.se Länk till annan webbplats..
Om det har hänt något allvarligt
som påverkar oss som bor i Örnsköldsvik
hittar du information
på kommunens facebook-sida för kriser Länk till annan webbplats.
som heter Örnsköldsviks kommun - krisinformation Länk till annan webbplats..