Du är här:

Förslag till nya mål för kommunen 

I slutet av mars ska politikerna i kommunfullmäktige
bestämma vilka mål
kommunen ska arbeta mot de närmaste åren.

Det här är de mål som är föreslagna:
Eleverna i Örnsköldsviks skolor
ska få kunskaper för hela livet.
De ska lära sig mycket
och ha höga meritvärden
som gör att de som vill kan studera vidare.
Eleverna ska känna sig trygga i skolan.

Det ska gå bra för de som driver företag.
De ska ha möjlighet att skapa nya produkter
och utveckla nya tjänster.
Ett näringsliv som utvecklas
bidrar till att kommunen växer
och att fler vill bo i Örnsköldsvik.

Kommunen ska satsa på smart energi
och att belasta klimatet så lite som möjligt.
När kommunen köper varor
ska de helst vara giftfria
och tillverkade av material kan återvinnas
och bli nya produkter.

Inriktning
Förutom målen finns också förslag till vision.
Visionen är en slags inriktning
hur politikera vill att kommunen ska utvecklas.

Visionen säger att Örnsköldsvik ska vara en plats
för utveckling och idéer.
En plats där människor tror på framtiden:
Människorna ska känna trygghet
och gemenskap och glädje.
Visionens önskan är att det år 2030
ska bo 65 tusen människor i Örnsköldsviks kommun.

 

Sidan uppdaterades

2019-02-20

Sidansvarig: