Mitt jobb – kommunvägledare

Välkommen till kontaktcenter Örnsköldsvik kommun. Hur kan jag hjälpa dig? Kamel Ibrahim är kommunvägledare på kontaktcenter och då är just frågan ”hur kan jag hjälpa dig” betydelsefull.

Kamel Ibrahim arbetar som kommunvägledare i kommunens kontaktcenter

Kamel Ibrahim arbetar som kommunvägledare i kommunens kontaktcenter

Örnsköldsviks kommun har många olika verksamheter. Det är inte alltid lätt att veta var man ska vända sig. Därför finns kontaktcenter som ska göra det enklare för invånare, besökare och företag att kontakta kommunen. Hos kontaktcenter kan man få svar direkt eller hjälp att komma vidare till rätt verksamhet.

– Det är en fin grej vi gör, både till kommunen och de vi hjälper och vägleder. Alla människor ställer sin fråga på sitt sätt så man behöver vara lyhörd. Det är viktigt att möta människor fint även om de är i en besvärlig situation. Att besökaren upplever att jag som kommunvägledare lyssnar och förstår är viktigt för mig. Det krävs också för att personen ska kunna få rätt hjälp, förklarar Kamel Ibrahim.

Kontaktcenter svarar på frågor via webb, telefon och e-post. De finns under kontorstid i receptionen i stadshuset på Nygatan 16 och på entréplan i stadshuset Kronan på Järnvägsgatan 6 för de som önskar hjälp på plats. I kontaktcenter talar medarbetarna svenska och engelska. Förutom detta talar Kamel arabiska. Kontaktcenter har också tillgång till kompetens i finska.

– Vissa frågor jag får är små och enkla men kan få stor betydelse om det blir fel. En fel ifylld blankett kan till exempel orsaka försening av besked. Det ger oerhört mycket tillbaka till mig att få möta och kunna hjälp andra. Ibland är det en fördel att ses på plats när man ska hjälpa någon att till exempel fylla i en blankett. Vi är vana vid sekretess och tystnadsplikt. När någon kommer med en känslig fråga försöker jag gå åt sidan, sänka rösten och vara ödmjuk, beskriver Kamel.

Kontaktcenter guidar personer via kommunens hemsida, hjälper till att boka tider, fylla i blanketter och ansökningar, tar emot felanmälan för gator och parker och guidar även till rätt ställe om det inte är kommunen som kan svara på en fråga. De som jobbar i kontaktcenter utvecklar en gedigen kunskap om kommunen, verksamheterna och även samhället.

– Det är många olika frågor som kommer till oss och vi möter många människor. Jag har riktigt fina arbetskamrater och en chef som lyssnar. Det är jättefint att ha det så bra på jobbet, säger Kamel Ibrahim

Sidan uppdaterades

2018-11-29

Sidansvarig:

 Kontakta oss

Nolaskogs redaktion
Skicka e-post 

eller ring kontaktcenter
0660 - 888 00

Mer information