Coronaviruset och covid-19: Nya skärpta nationella föreskrifter för att bryta den ökade smittspridningen Läs mer om covid-19 och coronaviruset och hur Örnsköldsviks kommun hanterar coronapandemin.

Stäng

Denna artikel är äldre än 6 månader och är kanske inte längre aktuell.

Servicepunkter lyfts som goda exempel

Del av tidningens framsida med bild på fastighetsskötare.

Det finns ett nationellt intresse kring Örnsköldsviks utveckling av Servicepunkter. Örnsköldsviks kommun har tagit fram material i form av filmer och en broschyr för att ge tips och råd till andra som vill utveckla Servicepunkter.

Att kunna handla mat och bränsle där du bor är värdefullt, likaså att ha en naturlig plats att träffas på. Sedan initiativet med Servicepunkter startade under 2010 har vi fått en utökad service på landsbygden och i dagsläget har vi tio Servicepunkter i Örnsköldsviks kommun.

En Servicepunkt finns i anslutning till en butik eller bensinmack, och det ger dig många fördelar. Här får du både service och information, nära där du bor. Du kan ta en kopp kaffe, låna dator, hämta ut medicin och, inte minst, träffa andra. Några Servicepunkter är också Infopoints och tillhandahåller turistinformation.

Vi är stolta över våra Servicepunkter och det engagemang som lagts ner för att bli navet och den naturliga mötesplatsen på orten. Det är något som uppmärksammats runtom i landet och inspirerat andra kommuner att följa efter.

Örnsköldsviks kommun har via finansiering av Tillväxtverket tagit fram informationsmaterial som åskådliggör och visar hur servicepunkterna fungerar för spridning nationellt.

Här kan du läsa mer och se filmer som visar fyra av Örnsköldsviks Servicepunkter.


Aktuelltartikel publicerad av: Charlotte Westberg

2020-03-03

 Kontakta oss

Kontaktcenter
0660-880 00
Skicka e-post

Linnéa Egnor Byström
Landsbygdsutvecklare
0660 - 880 18
Skicka e-post